Abstract:
صنعت گردشگری برای تبدیل شدن به یکی از صنایع پیشتاز و مهم دنیا با شتاب در مسیر توسعه گام برداشته است؛ اما توسعه با چنین شتابی، نیازمند سیستمی منسجم برای حمایت از این صنعت در مواقع بحرانی است. با وقوع بحرانها صنعت گردشگری، گردشگران و جامعه محلی تحت تاثیر قرار میگیرند. از اینرو، توجه مسئولان دولتی، سازمانها و شرکتهای بزرگ فعال در صنعت گردشگری به مبحث مدیریت بحران، ضمن این¬که میتواند به حفظ جنبههای پایداری این صنعت در یک مقصد کمک کند و زمینهساز همکاریها و برنامهریزیهای کلان و بلندمدت شود، میتواند برای فعالیتهای اقتصادی کوچک در صنعت گردشگری نیز جنبهای حیاتی داشته باشد. نبود طرح مدیریت بحران با رویکرد گردشگری میتواند به سطح پایین آمادگی در مقصدهای گردشگری بیانجامد؛ بنابراین پژوهش حاضر به ارزیابی فرآیند مدیریت بحران در حوزه گردشگری شهر اردبیل پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نمونه آماری پژوهش 120 نفر از مدیران و کارشناسان 19 سازمان موثر در مدیریت بحران حوزه گردشگری شهر اردبیل میباشد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSوLISREL استفاده شده است. نتایج حاکی از ارزیابی ضعیف وضعیت فرآیند مدیریت بحران در حل معضلات بحرانهای طبیعی حوزه گردشگری شهر اردبیل میباشد.
Machine summary:
نمونه آماری پژوهش 120 نفر از مدیران و کارشناسان 19 سازمان موثر در مدیریت بحران حوزه گردشگری شهر اردبیل میباشد و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSوLISREL استفاده شده است.
در این پژوهش براساس مطالعه مبانی نظری، پیشگیری و کاهش اثرات، آمادگی قبل از بحران، پاسخگویی حین بحران و بازسازی پس از بحران بهعنوان فرآیند مدیریت بحران در نظر گرفته شده و شاخصها جهت ارزیابی فرآیند مدیریت بحران در جدول 3 ارائه شده است.
با توجه به ارزیابی صورت گرفته از وضعیت فرآیند مدیریت بحران در حوزه گردشگری شهر اردبیل مشخص شد که مرحله بازسازی در پایینترین سطح قرار دارد و در این بخش کمترین توجه به بخش منابع انسانی شده است.
پس از بازسازی، پاسخگویی حین بحران نیز در حوزه گردشگری اردبیل ضعیف ارزیابی شده است.
با توجه به عملکرد ضعیف مقصد در این مرحله و به ویژه در تحقیق و تفحص حین بحران لازم است راهحلهای مشکلات احتمالی حقوقی و سیاسی گردشگران مشخص شده سازمانهای امنیتی برای مواجهه با جرم و جنایات احتمالی در رابطه با گردشگران، میراث فرهنگی و تاریخی و کسبوکارهای گردشگری آماده اقدام باشند.
Tourism, Security & Safety, 187-208.
Models of crisis management: An evaluation of their value for strategic planning in the international travel industry.
A framework for knowledge-based crisis management in the hospitality and tourism industry.
Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry.
Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(4), 299-321.