Abstract:
وسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا از دغدغههای مدیریت منابع انسانی دانشگاه ها است. هدف این پژوهش، رتبه بندی متغیرهای حاصل از مدل توسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا در یک دانشگاه بزرگ دولتی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) است. این مقاله مولفه های توسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا را که بااستفاده از نظر خبرگان در پژوهش قبلی شناسایی شده است، الویت بندی کرده است. مولفه های مذکور بااستفاده از روش پژوهش آمیخته به شیوه اکتشافی شناسایی شد. طرح پژوهش در دو مرحله اجرا شده است که براساس آن نتایج چهارمولفه آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و ارتباطی برای توسعه توانمندی شناسایی شد و در این مقاله اولویت بندی شاخص های چهار مولفه مذکور گزارش شده است.
Machine summary:
هدف این پژوهش، رتبه بندی متغیرهای حاصل از مدل توسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا در یک دانشگاه بزرگ دولتی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) است.
این مقاله مولفه های توسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا را که بااستفاده از نظر خبرگان در پژوهش قبلی شناسایی شده است، الویت بندی کرده است.
طرح پژوهش در دو مرحله اجرا شده است که براساس آن نتایج چهارمولفه آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و ارتباطی برای توسعه توانمندی شناسایی شد و در این مقاله اولویت بندی شاخص های چهار مولفه مذکور گزارش شده است.
3. روش شناسی پژوهش از آنجاکه این پژوهش با هدف اولویت بندی مولفه های توسعه توانمندی برنامه ای کارکنان دانشگرا احصا شده از پژوهش قبلی بوده است، اتخاذ رویکردی چندجانبه نسبت به موضوع مورد پژوهش با هدف شناخت و تبیین پدیدهها در بستر واقعی به منظور ارائه مدل از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است.
نتایج آزمون کروسکال والیس برای ارتباط بین محل خدمت و مولفه های توسعه حرفه ای نشان داد که مقدار احتمال توانمندیهای آموزشی، پژوهشی، ارتباطی کمتر از 05/0 است و بین توسعه حرفهای و دانشکده محل خدمت رابطه وجود دارد.
یافتههای حاصل از تحلیل کمی نشان داد بین وضعیت موجود و مطلوب توسعه حرفهای تفاوت وجود دارد و به عبارتی ارزیابی اعضای هیأت علمی درباره وضعیت موجود ضعیف است.
برای توصیف بیشتر وضعیت موجود ارتباط آن با مؤلفههای جمعیتشناختی بررسی شد که نتایج آن نشان داد از بین هفت مؤلفه، مولفه های جنسیت و دانشکده محل خدمت با توسعه حرفهای رابطه داشته است.