Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی در رابطه ی بین سبک های هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) با هوش هیجانی بود. بدین منظور 200 نفر (100 نفر دختر) از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های سبک های هویت، هوش معنوی و هوش هیجانی تجدیدنظر شده شاته پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی و معنوی رابطه ی معنادار و مثبت داشتند، اما سبک هویت اجتنابی با هیچ یک از آنها رابطه ی معناداری را نشان نداد. همچنین هوش معنوی با هوش هیجانی رابطه ی معنادار و مثبت داشت. نتایج مدل واسطه ای نیز نشان داد که هوش معنوی واسطه ی رابطه ی بین سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی قرار گرفت. بنابراین، با توجه به نتایج مطالعه ی حاضر می توان ادعا کرد که سبک هویت هنجاری و تا حدی سبک هویت اطلاعاتی به واسطه ی هوش معنوی بر روی هوش هیجانی نوجوانان تاثیر می گذارد.
The aim of current study was to investigate the mediating role of spiritual intelligence in the relationship between identity styles (i.e. informational, normative, and avoidant) and emotional intelligence. The population consisted of all higher school students at Bam city. The sample included 200 students (100 girls, 100 boys) who were recruited through convenience sampling method. Research instruments were Identity Styles Scale, Spiritual Intelligence Scale, and Emotional Intelligence Questionnaire. Data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). The Results showed that there is a significant and positive relationship between informational and normative identity styles with spiritual and emotional intelligences, but there is no significant relationship between avoidant identity styles and those variables. Also, there is significant relationship between spiritual intelligence and emotional intelligence. The results of structural equation analysis showed that spiritual intelligence mediated the relationship between informational and normative identity styles with emotional intelligence. Based on these results, it can be concluded that normative identity style and somewhat informational identity style can effect on adolescent's emotional intelligence through spiritual intelligence
Machine summary:
بررسي تطبيقي بررسي نقش واسطه گري هوش معنوي در رابطه بين سبک هاي هويت و هوش هيجاني در دانش آموزان دبيرستاني شهرستان بم The Role of Mediating Spiritual Intelligence in the Relationship between Identity Styles and Emotional Intelligence in School Students of Bam City احمد وليخاني Ahmad Valikhani MSc in Clinical Psychology, Faculty کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشکده and Sciences Education of علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز Psychology, Shiraz University Mohammad Saleh محمد صالح محمدآبادي(نويسنده مسئول ) Mohammadabadi * کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشکده MSc in Clinical Psychology, Faculty of Education Sciences and علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز Psychology, Shiraz University salehmo30@yahoo.
com مهسا ملکي مجد Mahsa Maleki Majd کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي دانشگاه Master of General Psychology, Allameh Tabataba'i University علامه طباطبايي چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه اي The aim of current study was to investigate the mediating role of spiritual هوش معنوي در رابطه ي بين سبک هاي هويت intelligence in the relationship between (اطلاعاتي، هنجاري و اجتنابي) با هوش هيجاني identity styles (i.
مغانلو، آگيلار وفايي 1 1- informational 2- normative 3- avoidant 4- Parker 5- Duriez 6- Soenens 7 -Beyers 8- Smits 9- Goossense و شهرآراي (١٣٨٨) در پژوهشي که در آن براي بررسي مذهب از پرسشنامه جهت گيري مذهبي اسلامي استفاده کرده بودند به اين نتيجه رسيدند که بين سبک هاي هويت اطلاعاتي و هنجاري با ابعاد مذهب رابطه مثبت و بين سبک هويت نامتمايز و ابعاد مذهب رابطه منفي و معنادار وجود دارد.