Abstract:
مطالعه حاضر با هدف مقایسه تنظیم شناختی هیجان و کارکردهای اجرایی در نوجوانان دختر با و بدون نشانگان شکست در عشق در قالب یک طرح پژوهشی پس رویدادی علی- مقایسه ای انجام گرفته است. نمونه مورد بررسی شامل 66 دختر (33 نفر دارای نشانگان و 33 نفر بدون نشانگان) متوسطه ی نوبت دوم شهرستان خورموج در سال تحصیلی 94-95 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ضربه عشق راس، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران و نرم افزارهای کامپیوتری ویسکانسین، عملکرد مداوم و استروپ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین نوجوانان دختر دارای نشانگان و بدون نشانگان در همه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (جز توسعه دیدگاه) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مولفه های بازداری و انعطاف شناختی در افراد دارای نشانگان به صورت معناداری پایین تر از افراد نرمال بود. اما در مولفه توجه مداوم تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج نشان دهنده ی لزوم توجه به راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، بازداری و انعطاف پذیری شناختی در نوجوانان دختر دارای نشانگان هم در جهت درمان و هم پیشگیری است.
The aime of This study was to compare emotional cognitive regulation and executive function among the female adolescents with and without symptoms of failing in love , in the form of a causal-comparative research project. Sample include 66 high school female students of Khormooj (33 students with symptoms and 33 students without symptoms), in the second term, in 1394-1395 academic years, who were selectd by purposeful sampling. For data collection, Ross Love Trauma Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation of Garnefsky et al, and Wisconsin card sorting, Continuous performance test and Stroop softwares have been used.the data was analysed by, multivariate variance analysis.the Results show that was significant difference between female adolescents with symptoms and normal subjects in all strategy of cognitive regulation (except in Putting into perspective) and also normal subjects was in executive funection in component of inhibition and cognitive flexibility significantly lower than subjects with symptoms. But there was no significant difference in the scores of consistent attention. The Results indicated the importance of the paying attention to inhibition and cognitive flexibility in female adolescents with symptoms both in treatment and prevention.
Machine summary:
For data collection, Ross Love Trauma داده ها از پرسشنامه ضربه عشق راس ، تنظيم شناختي Questionnaire, Cognitive Emotion هيجان گارنفسکي و همکاران و نرم افزارهاي کامپيوتري Regulation of Garnefsky et al, and Wisconsin card sorting, Continuous ويسکانسين ، عملکرد مداوم و استروپ استفاده شد.
the Results show that was significant difference دختر داراي نشانگان و بدون نشانگان در همه between female adolescents with راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان (جز توسعه ديدگاه ) symptoms and normal subjects inall strategy of cognitive regulation تفاوت معناداري وجود دارد.
همچنين مؤلفه هاي بازداري (except in Putting into perspective) و انعطاف شناختي در افراد داراي نشانگان به صورت and also normal subjects was in executive funection in component معناداري پايين تر از افراد نرمال بود؛ اما در مؤلفه توجه of inhibition and cognitive flexibility significantly lower than مداوم تفاوت معناداري وجود نداشت .
واژگان کليدي: regulation, executive function نوجوان ، شکست در عشق ، تنظيم Keyword: adolescent, failing in love, cognitive emotional شناختي هيجان ، کارکرد اجرايي مقدمه در هر دوره اي فرد درگير روابط ويژه اي با ديگران ميگردد که ميتواند بر سلامت او تأثير بگذارد.
همچنين با ديگر نتيجه اين مطالعه که نشان داد افراد داراي نشانگان شکست عشقي بيشتر از راهبردهاي ناکارآمد تنظيم شناختي هيجان استفاده ميکنند، همسو است .