Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کنترل خشم است. طرح مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 94- 1393 بودند. مقیاس خشم صفت- حالت اسپیلبرگر بر 148 دانش آموز شهر قم که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اجرا شد. پس از اجرای تست از میان افرادی که بالاترین نمره را در مقیاس خشم داشتند تعداد 20 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی، 10 نفر از آنان در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. درمان گروهی کنترل خشم به مدت 11 جلسه برای گروه آزمایشی اجرا شد و پس از پایان نیز مقیاس خشم از هر دو گروه آزمایشی و کنترل به عمل آمد. داده های به دست آمده با آزمون t تحلیل شد. در مقایسه میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی، در سه خرده مقیاس خشم کلی، ابراز خشم درونی و ابراز خشم بیرونی، میانگین کاهش و در خرده مقیاس کنترل خشم میانگین پس آزمون افزایش معنادار داشت اما در گروه کنترل تفاوت بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون معنادار نبود. همینطور در مقایسه تفاوتهای گروه آزمایشی و گروه کنترل واریانس معناداری مشاهده شد. نتایج تحقیق نشان داد که درمان گروهی مدیریت خشم بر کنترل خشم دانش آموزان دوره متوسطه موثر است. نتایج این پژوهش به مسئولین مدارس متوسطه کمک خواهد کرد تا با آموزش گروهی مدیریت خشم در برنامه های خود باعث کاهش خشم دانش آموزان و در نتیجه پیامدهای ناگوار آن گردند
The aim of this study was to investigate the efficiency of cognitive-behavioral group therapy on anger management. The study is quasi-experimental with pre-test and post-test in experimental and control groups. Population of study consisted of all secondary school students in the academic year 1394 in Qom. Spielberger State-Trait Anger Scale implemented on 148 students who were randomly selected. Then twenty students were selected from among those who had the highest score. Among them, 10 patients were in the experimental group and 10 patients were in the control group. Group therapy on anger management was administered for 11 sessions in the experimental group, then Anger Scale implemented from both the experimental and control group. Data were analyzed by t-test.The mean of pre-test and post-test in experimental group decreased on three subscales of general anger, expressing internal and external anger and expressing anger and The mean of post-test had significant increase in scale control anger. There was no significant difference between the pretest and post-test in the control group. Also there was a significant variance between the experimental group and the control group.The results showed that cognitive-behavioral group therapy on anger management of high school students is effective in controlling anger. The results will help officials secondary schools with their plans to reduce anger, anger management training, resulting in horrible consequences are students.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 اثر بخشي گروه درماني شناختي-رفتاري بر کنترل خشم The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on anger management عاطفه حجتي Atefeh Hojjati Department of Psychology, کارشناسي ارشد روان شناس عمومي، دانشگاه علوم Science and Research Branch, Islamic Azad Univesit, تحقيقات البرز postgraduated in psychology.
در اين رويکرد معمولا بر تجارب کنوني فرد تمرکز ميشود (گلنسي ٣، ٢٠٠٥) و پژوهشها نشان ميدهند که دانش آموزان پس از آموزش شيوه کنترل خشم به شيوه سازگارانه تري با خشم خود برخورد ميکنند (لارسن ، ٢٠١٠) نتايج برخي پژوهشها حاکي از اثربخشي رويکرد شناختي رفتاري در کاهش خشم مرتبط با برانگيختگي فيزيولوژيکي (فيتپاتريک ٤، ٢٠٠٤) و اصلاح کنارآمدن غيرانطباقي در موقعيت هاي فراخوان خشم بوده است (گريو، ٢٠٠٤).
آيا بين نمرات پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايشي که به مقياس خشم صفت - حالت پاسخ داده بودند تفاوت معناداري وجود دارد؟ اثر بخشي گروه درماني شناختي-رفتاري بر کنترل خشم دوم .
جلسه يازدهم: جمع بندي آموزش ها و تمرين عملي و اجراي پس آزمون يافته ها پس از جمع آوري داده ها با توجه به اهداف تحقيق تحليل هاي آماري بر روي آنها انجام شد که در جداول زير نشان داده مي شود: پاسخ به سوال اول : که آيا بين نمرات پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايشي که به مقياس خشم صفت - حالت پاسخ داده بودند تفاوت معناداري وجود دارد؟ تحليل توصيفي تاثير آموزش برنامه کنترل خشم بر افزايش توان کنترل خشم نوجوانان دبيرستاني در جدول زير آمده است .