Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی-رفتاری بر حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارامدی مادران دارای کودک مبتلا به مشکلات ویژه یادگیری بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی مادران دارای کودک با مشکلات ویژه یادگیری بودند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش عبارت بود از 30 نفر از مادران دارای کودک با مشکلات ویژه یادگیری بودند که در پرسشنامه های خودکارآمدی و حمایت اجتماعی ادراک شده نمرات پایینی کسب کرده بودند. این افراد به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره جای گرفتند (گروه آزمایش و گروه کنترل). پس از آن برای افراد گروه آزمایشی، جلسات آموزشی درمان شناختی رفتاری برگزار شد. افراد گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت ننمودند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و مقیاس ﭼﻨﺪوﺟﻬﯽ ﺣﻤﺎیﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ادراک ﺷﺪه زیمت و همکاران (1988). برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد در مقیاس خودکارآمدی، میانگین نمرات خودکارآمدی، در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار دارند. همچنین در مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده، میانگین نمرات خرده مقیاس های حمایت اجتماعی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار دارند. نتیجه گیری: به طور کلی بر اساس این یافته ها می توان گفت درمان شناختی رفتاری باعث بهبود خودکارآمدی و حمایت اجتماعی ادراک شده در مادران دارای کودک مبتلا به مشکلات ویژه یادگیری در گروه آزمایش شده است.
The purpose of this study investigate the training impact cognitive – behavioral on perceived social support and self-efficacy were mothers of children with specific learning difficulties. Statistical population in this research were all mothers of children with specific learning difficulties. Studied sample in this research consisted of 30 mothers of children with specific learning difficulties were. That self-efficacy and perceived social support questionnaire were received low grades. These people were divided randomly into two groups of 15 patients (experimental group and control group). Then for people experimental group, training sessions were held cognitive behavioral therapy. The control group members did not receive any intervention. Tools used in consisted of the following: self- efficacy questionnaire of sherer et al. (1982)and perceived social support scale multifaceted zymt et al. (1988). For analyzing data obtained from the analysis covariance was used. The results showed in scale of self-efficacy, self-efficacy mean scores, with significant difference between experimental and control groups. also in scale perceived social support, social support subscale mean scores in both experimental and control groups had significant difference. Conclusion: Based on these findings can be said in general, cognitive-behavioral therapy cause improve self-efficacy and perceived social support in mothers of children with specific learning difficulties in the group have been tested.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٣، شماره پياپي ٢٤، بهار١٣٩٧، خرداد Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (3), Spring2018 بررسي آموزش شناختي- رفتاري بر حمايت اجتماعي ادراک شده و خودکارامدي مادران داراي کودک با مشکلات ويژه يادگيري Investigation cognitive- behavioral training on perceived social support and self-efficacy in mothers of children with specific learning difficulties بي بي زهرا ميرشفيعي Bibi Zahra Mirshafie , Quchan|Department of Consulting، گروه مشاوره ، واحد قوچان ، دانشگاه آزاد اسلامي ، ، Islamic Azad University،Branch قوچان ، ايران .
Azad UniversityQuchan، Iran (corresponding author) چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش The purpose of this studyشناختي-رفتاري بر حمايت اجتماعي ادراک شده و training the investigate impact cognitive – behavioral on خودکارامدي مادران داراي کودک مبتلا به مشکلات perceived social support and self-efficacy were mothers of children ويژه يادگيري بود.
Conclusion: Based on these findings can be said in گفت درمان شناختي رفتاري باعث بهبود خودکارآمدي cognitive-behavioral general, therapy cause improve self-و حمايت اجتماعي ادراک شده در مادران داراي efficacy and perceived social کودک مبتلا به مشکلات ويژه يادگيري در گروه support in mothers of children with specific learning difficulties in the آزمايش شده است .
لذا با توجه به خلاء پژوهشي موجود و همچنين اهميت ضرورت انجام چنين مطالعاتي خاص جامعه مورد مطالعه ، پژوهش حاضر به دنبال بررسي اين موضوع مي باشد که آيا آموزش شناختي رفتاري بر خودکارآمدي و حمايت اجتماعي ادراک شده مادران داراي کودک مبتلا به مشکلات ويژه يادگيري اثربخش مي باشد؟ روش پژوهش روش تحقيق آزمايشي و طرح آن از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است .