Abstract:
اتیسم، یکی از اختلالات فراگیر رشد است که به عنوان وخیم ترین و در عین حال ناشناخته ترین اختلال دوران کودکی، مطرح می شود. شرایط و نیازهای خاص کودکان اتیستیک، نه تنها کودک بلکه خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد که مادران سهم اصلی در مواجه با آن را بر عهده دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی (همدلی، حل مساله، کنترل هیجان) بر شادکامی مادران دارای کودکان اتیستیک شهرستان سنندج انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. 24 نفر از مادران دارای کودک اتیستیک شهرستان سنندج در نیمه دوم سال94 به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه مهارت های زندگی (همدلی، حل مساله، کنترل هیجان) آموزش داده شد. ابزار سنجش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های زندگی به مادران دارای کودک اتستیک در افزایش شادکامی آنها موثر بوده است. و از نتایج پژوهش می توان چنین نتیجه گیری نمود که آموزش مهارت های همدلی، حل مساله، کنترل هیجان می تواند مادران کودکان اتیستیک را در حل مشکلات کودکانشان یاری دهد.
Autism, a pervasive developmental disorder that is also known as one of the most serious childhood disorders, arises. conditions and specific needs of autistic children, not only children but also to impress the family, mothers are the main contribution in the face with it. this study aimed to evaluate the effectiveness of teaching life skills (empathy, problem solving, emotional control) on increase the welfare of mothers with autistic children in Sanandaj city. semi-experimental research design pretest - posttest control group. 24 person of the mothers of autistic children in Sanandaj city in the second half of 94 randomly were assigned to two experimental and control groups. the experimental group received 8 sessions of life skills. Assessment were Oxford welfare. data were analyzed using ANCOVA. the results showed that mothers life skills training to increase Atstyk child contributes to their happiness. and the results, it can be concluded that empathy skills training, problem solving, emotional control can help autistic children mothers to solve and problems of children.
Machine summary:
صص : ١٥٤-١٣٩ اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي (همدلي ، حل مسأله ، کنترل هيجان ) بر شادکامي مادران داراي کودکان اتيستيک Teaching life skills (empathy problem solving emotional control) on welfare of mothers of autistic children.
Key words: life skills (empathy, problem solving, emotional کليد واژه ها : autistic children مهارت هاي زندگي ، شادکامي ، control), welfare, mothers of کودکان اتيستيک مقدمه اتيسم نوعي اختلال عصب شناختي است که در سالهاي اوليه کودکي نمايان مي شود.
شيوهايي که آنها را قادر مي سازد تا با اتفاقات و فشارهاي پيش آمده سازگار شوند، مي تواند به اشکال گوناگوني بر سلامت خود، کودک و ديگر اعضاي 1 1 fombonne 2 Gurney, McPheeters , Davis 3 Meirsschaut , Roeyers, , Warreyn 4 SayyedObaid , Kadoumi 5 Kohler 6 Ravindranadan, Raju خانواده شان تاثير بگذارد (مک کوناچي ١، ١٩٩٤؛ نقل از پال و چندوري ٢، ١٩٩٨).
جدول ١: دياگرام طرح تحقيق پس آزمون متغير مستقل پيش آزمون گروه ها T2 مهارت هاي T1 G1 زندگي G2 T1 — T2 جامعه آماري: جامعه آماري پژوهش را تمامي مادران داراي کودک اتيستيک شهر سنندج در نيمه دوم سال ١٣٩٤ که تعداد کل آنها ٥٥ مادر مي رسيد، تشکيل داده است .
بحث و نتيجه گيري جهت بررسي فرضيه فوق از آزمون تحليل کو واريانس (آنکوا) استفاده گرديد و به طور کلي مي توان گفت که نتايج حاکي از تأثيرات معنادار آموزش مهارتهاي زندگي (همدلي ، حل مسئله ، کنترل هيجان ) بر افزايش شادکامي مادران داراي کودکان اتيستيک بوده است .