Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر پایه نهم شهر پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که 50 دانش آموز نوجوان (هر گروه 25 نفر) با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه ای با روش درمان شناختی رفتاری آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل و لو، 1990) و پرسشنامه بلوغ هیجانی (سینگ و بهارگاوا، 1990) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها به کمک نرم افزار SPSS-19 با روش های آزمون چند متغیری و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنادای وجود داشت (01/0P<). به عبارت دیگر درمان شناختی رفتاری به طور معناداری باعث بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر شده بود. بنابراین پیشنهاد می شود مشاوران و درمانگران برای بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر از درمان شناختی رفتاری استفاده کنند.
This research aimed to investigate the effect of cognitive behavioral therapy in improving happiness and emotional maturity of boy adolescents. The statistical population included all boy students at the ninth grade of Pakdasht city in 2015-16 academic years. This research was a queasy-experimental with a pre-test and post-test design that 50 student adolescent (each group 25 person) were selected by multistep cluster sampling method and randomly assigned to two group.The experimental group 10 sessions of 70 minutes educated by cognitive behavioral therapy and control group dont received any education. Each two group completed the Oxford happiness questionnaire (Argyle & Lu, 1990) and emotional maturity questionnaire (Singh & Bhargava, 1990) as the pre-test and post-test. The data were analyzed with assistant SPSS-19 software and by multivariate test and analysis of covariance methods. The findings show that there was a significant difference between experimental and control groups
Machine summary:
تاثير درمان شناختي رفتاري بر شادکامي و بلوغ هيجاني نوجوانان پسر Effect of cognitive behavioral therapy on happiness and emotional maturity of boy adolescents دکترجمال عاشوري دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اصفهان (خوراسگان )، گروه روانشناسي، اصفهان ، ايران .
com) نوع مقاله : پژوهشي دريافت : بهمن ٩٤ پذيرش : تير٩٥ چکيده Abstract This research aimed to اين پژوهش با هدف بررسي تاثير درمان investigate the effect of cognitive شناختي رفتاري بر بهبود شادکامي و بلوغ هيجاني behavioral therapy in improving happiness and emotional maturity of نوجوانان پسر انجام شد.
Therefore, suggest that مشاوران و درمانگران براي بهبود شادکامي و بلوغ counselors and therapists use from هيجاني نوجوانان پسر از درمان شناختي رفتاري cognitive behavioral therapy to استفاده کنند.
واژه هاي کليدي: درمان شناختي رفتاري، Keywords: cognitive behavioral therapy, happiness, emotional شادکامي، بلوغ هيجاني ، نوجوانان پسر maturity, boy adolescents مقدمه نوجواني دوره عبور از کودکي به بزرگسالي و تحول در عواطف و احساسات است .
براي بررسي تاثير درمان شناختي رفتاري بر بهبود شادکامي نوجوانان پسر از آزمون آماري تحليل کوواريانس با کنترل اثر پيش آزمون استفاده شد که نتايج آن در جدول ٣ ارائه شده است .
براي بررسي تاثير درمان شناختي رفتاري بر بهبود بلوغ هيجاني نوجوانان پسر از آزمون آماري تحليل کوواريانس با کنترل اثر پيش آزمون استفاده شد که نتايج آن در جدول ٤ ارائه شده است .
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير درمان شناختي رفتاري بر شادکامي و بلوغ هيجاني نوجوانان پسر شهر پاکدشت انجام شد.
دستاورد اين پژوهش اينکه روش درمان شناختي رفتاري باعث بهبود معنادار شادکامي و بلوغ هيجاني نوجوان پسر شد.