Abstract:
اختلالات تیک از جمله مهم ترین اختلالات دوران کودکی هستند که می توانند بر زندگی آینده افراد تاثیر بگذارند. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت و فراوانی تیک های حرکتی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه است. نمونه این پژوهش را 2 پسر مقطع ابتدایی مبتلا به تیک حرکتی تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. این افراد پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه سازی عادت را به صورت انفرادی در طی 8 جلسه و به مدت 1 ماه دریافت کردند. ابزار استفاده شده مقیاس شدت کلی تیک یل(YGTSS، 1989) می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش شدت و فراوانی تیک های حرکتی می شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود. این درمان یکی ازموثرترین درمانها برای اختلالات تیک محسوب می شود.
Tic disorders, including childhood disorders is the most important in the absence of treatment and recovery can affect the life and future of children. The goal of this study was the Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training in Reduction Intensity and Frequency Motor tics. So, 2 boys with motor tic were selected by available sampling from bozorgmehr clinic in Tabriz city. Each of the participants received habit reversal techniques training. Present study was performed in framework of empirical plan case study using single base line plan. Yale Global Tic Severity Scale (YGTSS, 1989) was used to evaluate participants. The results of the present study showed that The Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training reduced Intensity and Frequency Motor tics. Follow-up for one month after the end of treatment showed the persistence of these results. Accordingly, Habit Reversal techniques Training the effect of the treatment for this group of disorders.
Machine summary:
اثر بخشي آموزش فنون وارونه سازي عادت در کاهش شدت و فراواني تيک هاي حرکتي The Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training in Reduction Intensity and Frequency Motor tics محسن سروري 1 کارشناس ارشد روانشناسي باليني کودک و نوجوان ، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران (نويسنده مسئول ) زينب خانجاني استاد، گروه روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران جليل باباپور خيرالدين استاد، گروه روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران سيد غلامرضا نورآذر استاديار، فوق تخصص روانپزشکي کودک و نوجوان ، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران Mohsen Soruri MS.
The پژوهش حاضر به منظور تعيين اثربخشي goal of this study was the آموزش فنون وارونه سازي عادت در Effectiveness of Habit Reversal کاهش شدت و فراواني تيک هاي حرکتي Techniques Training in Reduction صورت گرفته است .
1 1 Conelea 2 Piacentini 3 Walkup 4 Karina 5 Capriotti 6 Habit Reversal 7 Azrin پژوهش هاي مروري نيز حاکي از موثر بودن مدل رفتاري و آموزش فنون وارونه سازي عادت در درمان اختلالات تيک دارند(نلادري، آندراو کاوانا١، ٢٠١٣).
(2005 با توجه به آنچه گفته شد پژوهش حاضر در پي پاسخگويي به اين سوال است که آيا آموزش فنون وارونه سازي عادت در کاهش فراواني و شدت تيک هاي حرکتي موثر است يا خير.
در اين جلسات هر نشانه گزارش شده مثل تيک ، توسط کودک و يا مادر به شکل عملياتي به منظور 1 1 Leckman 2 Peterson 3 Franklin 4 Feldman 5 Van de Griendt ايجاد يک تصوير رفتاري دقيق تعريف مي شود.
دومين يافته اين پژوهش حاکي از آن بود که ، آموزش فنون وارونه سازي عادت باعث کاهش فراواني تيک هاي حرکتي مي شود.