Abstract:
اختلال اعتیاد اینترنتی جلب توجه فزایندهای در رسانههای عمومی و در میان پژوهشگران داشته، به عنوان مقولهای از اعتیاد رفتاری مفهومسازی شده و معیارهای تشخیصی مختلفی برای آن پیشنهاد گردیده است. هرچند، توافقی درباره درستی تشخیص اختلال اعتیاد اینترنتی وجود ندارد، اولین نگرانی درباره همبودیهای آن است. هدف عمده پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان وابستگی به اینترنت، هراس اجتماعی و خودکارآمدی در میان دانشآموزان بود. بدین منظور، نمونهای به روش خوشهای و به تعداد 100 نفر از دانشآموزان انتخاب شد. تمامی شرکتکنندگان به سوالهای سه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه هراس اجتماعی و خودکارآمدی عمومی شرر پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها نتایج با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میان وابستگی به اینترنت و هراس اجتماعی (791/0=r و 01/0P <) و همچنین میان هراس اجتماعی و خودکارآمدی (752/0- =r و 01/0P <) رابطه معناداری وجود دارد. بعلاوه، نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که خودکارآمدی و هراس اجتماعی میتوانند در مجموعه 66 درصد از واریانس وابستگی به اینترنت را پیشبینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر بر لزوم توجه به حضور همزمان هر دو اختلال مذکور در یک فرد و تقویت خودکارآمدی دانشآموزان تاکید میشود.
The aim of this study was to determine the arrangement of religion and the modern youth identity and its relation to the well-being. For this purpose, 360 youth participated in the study. The method of sampling was convenience. Modern identity questionnaire, Islamic identity questionnaire, identity processing style (ISIG3; Berzonsky, 1992) and The satisfaction with life scale (Diener, E. D., & et al, 1985) were applied. Results showed that there was a negative relationship between religious and modern identity in youth. Between modern identity and informational style as well as between religious identity and the normative style was a significant positive correlation. Well-Being positively related to normative identity and the informational identity and avoidance identity was no significant relationship with Well-Being. The findings suggest that the style of modern and religious identity both independently is organized, consistent and unique, which can be used as a form of monolithic identity. The Modern and Religious identity differences was in the internal dynamics and Well-being was associated with structure of identity rather than it's content.
Machine summary:
نقش خودکارآمدي و هراس اجتماعي در پيش بيني وابستگي به اينترنت در دانش آموزان دکتر مجتبي دلير دانشگاه پيام نور، تهران (نويسنده مسئول )mojtaba_dalir@yahoo.
فرد مبتلا به هراس اجتماعي معمولا سعي ميکند از موقعيت خاصي که در آن ممکن است از سوي ديگران مورد ارزيابي قرار بگيرد، و نشانه هايي از اضطراب خود را بروز دهد يا با دستپاچگي رفتار کند، اجتناب نمايد (ديويسون ، نيل و کرينگ ؛ ترجمه دهستاني ، ١٣٨٨).
(1391 #$$001 يافته ها جهت بررسي رابطه ميان متغيرهاي وابستگي به اينترنت ، هراس اجتماعي و خودکارآمدي از آزمون همبستگي پيرسون و براي پيش بيني وابستگي به اينترنت از تحليل رگرسيون چند متغيره استفاده شد.
اگرچه تمام ضرايب همبستگي از لحاظ آماري معنيدار هستند، به منظور پيش بيني و تعيين واريانس وابستگي به اينترنت بر اساس هراس اجتماعي و خودکارآمدي از تحليل رگرسيون گام به گام استفاده شد که نتايج مدل انتخاب شده معنيدار بود.
نتايج تحليل رگرسيون و مشخصه هاي آماري رگرسيون بين متغيرهاي وابستگي به اينترنت ، هراس اجتماعي و خودکارآمدي در جدول ٢ خلاصه شده است .
بنابراين ، ميتوان گفت که هراس اجتماعي به عنوان يک متغير ميانجي، ممکن است وابستگي به اينترنت را بواسطه خودکارآمدي پايين پيش بيني کند.
The Comorbid Psychiatric Symptoms of Internet Addiction: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD), Depression, Social Phobia, and Hostility.
All the subjects fill three questioners; the Young's Internet Addiction Questionnaire, the Social Phobia Inventory (SPIN), and the General Self-efficacy Scale- Sherer.