Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگیهای مجری مطلوب در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. از اینرو بررسی وضعیت موجود اجرا و آسیبهای آن و نیز راهکارهای جذب و بکارگیری مجری تلویزیون از اهداف فرعی این تحقیق میباشد. روش پژوهش در مقاله حاضر کیفی بوده که با مطالعه منابع اسنادی و کتابخانهای با استفاده از روش مصاحبه عمیق انجام شده است. بدین منظور با 20 نفر از متخصصان و صاحبنظران این حوزه مصاحبه به عمل آمده است. باتوجه به نتایج به دست آمده، ویژگیهای مجری مطلوب در چهار بخش خلاصه شده است. بخش اول مولفههای فردی و شخصیتی؛ بخش دوم مولفههای مهارتی و فنی؛ بخش سوم مولفههای ظاهری مجری؛ و بخش چهارم در بردارنده مولفههای اخلاق حرفهای میباشد. در بررسی وضع موجود حوزه اجرا و مجریگری سیما و آسیبهای موجود، سیزده عامل شناسایی گردید از جمله مهمترین موارد آن شامل: کمتوجهی به تخصصگرایی در حرفه مجریگری سیما، نمایشی شدن اجراها، ضعف در مدیریت و ساماندهی مجریان، سطحینگری و نبود اندیشه و دغدغه هدفمندی و تاثیرگذاری و خلاء برنامههای آموزشی تخصصی مستمر و به روز میباشد. درخصوص ارائه راهکارها نیز در مجموع ده مورد راهکار عملیاتی برای جذب و گزینش ارائه شد که شامل: آموزش و تربیت تخصصی مجری و نگاه کاربردی، برگزاری کارگاههای دورهای، آموزش و تربیت آکادمیک مجری، برگزاری گردهمایی دورهای برای مجریها و بازتعریف معیارهای گزینش مجری سیما براساس مطالعات و تحقیقات علمی و به روز میباشد.
Machine summary:
سلیمانیان (1388) در پایاننامه خود با عنوان "تعیین سهم سه رکن مجری، موضوع و مهمان در برنامههای گفتگومحور سیاسی شبکه اول سیما در رضایت بیشتر مخاطب" سعی کرده تا در پژوهش خود ضمن شناخت برنامههای گفتگومحور به آسیبشناسی نمونههایی از آنها بپردازد و با بررسی سه رکن اصلی یک گفتگو (مجری موضوع مهمان) و به کمک روشهای آماری سهم هریک از این ارقام را در افزایش رضایت مخاطبان بسنجد و در جمعبندی خود به این نتیجه رسیده که از میان سه رکن اشاره شده مجری در برنامههای گفتگومحور سیمای جمهوری اسلامی کمترین نقش را در افزایش مخاطب داشته است.
سیمای جمهوری اسلامی هم مانند تلویزیونهای موفق و تاثیرگذار جهان باید سعی کند تا در بخش برنامهریزی مدیریت و تربیت و بکارگیری مجری اهتمام جدی با رویکرد علمی و تخصصی داشته باشد.
برای کسانی که دستیابی به حرفه «مجریگری» را در سر میپرورانند و در آرزوی این هستند که بعنوان مجری در یکی از برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران ظاهر شوند، تذکر این نکته ضروری است که فقط زیبا و خوشچهره و خوشبیان بودن برای حرفه مجریگری تلویزیونی کافی نیست.
همچنانکه تماشاگران به اخبار پخش شده از تلویزیون اطمینان دارند و به آن استناد میکنند، نگاهشان به مجریهای تلویزیونی نیز همینگونه است مجریها در نگاه مردم افرادی هستند که صداقت دارند، از دانش بالایی برخوردار هستند، با زبان معیار سخن میگویند، در ارتباط با موضوع برنامهای که اجرا میکنند اطلاعات دقیق و صحیحی دارند و ...