Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه مدل جهت شناسایی شاخص ها و مولفه های بهبود عملکرد منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام شده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار lisrel آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر ری است که 173 نفر از میان آنان و از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مختلفی تعیین شده و سپس به اتکای مدل سه شاخگی خنیفر ، نهایی شده است؛ و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که «شکاف عملکرد» در سه بعد سبک راهبری، محیط کاری و مدیریت نیروی انسانی قابل توضیح است؛ براساس یافتههای مذکور چهار مولفه ؛ زمینه ، محتوا ، ساختار و با توجه به اهمیت آموزش در سیستم بهبود عملکرد نیروی انسانی یک بعد دیگر با عنوان محتوی آموزشی به مدل سه شاخگی اضافه گردید . مدل مذکور بعد از انجام تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت . بدین ترتیب ضمن تدوین مدل نهایی بهبود عملکرد منابع انسانی در آموزش و پرورش ، درجه تناسب مدل ارائه شده مشخص و برازش آن مدل با مقدار قوی 0.6 مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
داده هاي گردآوريشده از طريق تحليل عاملي اکتشافي، عوامل مختلفي تعيين شده و سپس به اتکاي مدل سه شاخگي خنيفر، نهايي شده است ؛ و يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که «شکاف عملکرد» در سه بعد سبک راهبري، محيط کاري و مديريت نيروي انساني قابل توضيح است ؛ بر اساس يافته هاي مذکور چهار مؤلفه ؛ زمينه ، محتوا، ساختار و با توجه به اهميت آموزش در سيستم بهبود عملکرد نيروي انساني يک بعد ديگر با عنوان محتوي آموزشي به مدل سه شاخگي اضافه گرديد.
1 Talbot در همين راستا هدف پژوهش حاضر نيز اين است که علاوه بر يافتن پاسخي علمي و روشمند به پرسش اصلي پژوهش ، مدلي براي بهبود عملکرد منابع انساني در آموزش وپرورش ارائه شود و درجه تناسب مدل نيز مشخص شود.
ابزار تحقيق در بخش کيفي پرسش نامه ي محقق ساخته بهبود عملکرد نيروي انساني است که در مرحله کيفي بامطالعه مباني نظري و مصاحبه با اساتيد و خبرگان دانشگاه و آموزش وپرورش ابعاد و مؤلفه هاي آن شناسايي و تدوين گرديد، به عنوان ابزار گردآوري داده ها در بخش کمي پژوهش مورداستفاده قرار گرفت .
هدف اين تحقيق ارائه مدل جهت شناسايي شاخص ها و مؤلفه هاي بهبود عملکرد منابع انساني در آموزش وپرورش است .
The Gap Analysis Process to Improve IT Management.
Using Improvement Gap Analysis for the management of trade-offs of operational strategies.
Theories of performance: Organizational and Service Improvement in the Public Domain.