Abstract:
زمینه و هدف: سلامت معنوی و شادکامی هر دو از جنبههای مهم روانشناختی بوده و نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی دارند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی اردبیل میباشد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی ـ تحلیلی حاضر در سال 1395 در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 90 نفر محاسبه شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سلامت معنوی الیسون و پرسشنامه شادکامی آکسفورد جمعآوری شد. برای تفسیر دادهها از نرمافزار SPSS 18 و آزمونهای آماری توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس) استفاده شد.
یافتهها: بین سلامت معنوی دانشجویان با شادکامی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (r=0/543 و 0/001≥p). میانگین نمره سلامت معنوی در دانشجویان 5/90±64/41 و میانگین نمره شادکامی در آنها 14/22±86/97 به دست آمد. همچنین تمامی ابعاد سلامت معنوی نیز با شادکامی ارتباط معناداری داشت.
ملاحظات اخلاقی: پس از توضیح اهداف مطالعه و محرمانهماندن اطلاعات، رضایتنامه کتبی آگاهانه از شرکتکنندگان اخذ گردید.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه مستقیم سلامت معنوی با شادکامی، مدیران آموزشی با برنامهریزی برای افزایش سلامت معنوی دانشجویان، میتوانند زمینههایی را برای افزایش شادکامی دانشجویان فراهم کنند.
Background and Aim: Spiritual health and happiness both are of the most important aspects of the psychology and have a significant role in the development of educational purposes. The objective of this research is examination of relationship between spiritual health and happiness among students of Ardabil Nursing Midwifery Faculty.
Materials and Methods: This descriptive- analytical study was done in 2017 in Ardabil Nursing Midwifery Faculty. The sample size was 90 respondents based on Cochran formula. Data was collected by using Ellison spiritual health and Oxford happiness questionnaires. The results were analyzed by spss18 and descriptive (frequency and percentage) and analytical (person correlation coefficient, independent t- test, ANOVA) statistics methods.
Findings: There was a significant positive relationship between spiritual health of students with their happiness (p≥0.001, r= 0/543).The score men of spiritual health got 64.41±5.90 in students and score men of happiness got 86.98 ±14.22. Also, All dimensions of spiritual health had significant relationship with happiness.
Ethical Considerations: After explanation about the study objectives and ensuring confidentiality of information, the participants' consent was obtained.
Conclusion: With regard to direct relationship between spiritual health and happiness, instructional managers with planning for students' spiritual health, can provide settings to increase students' happiness.
Cite this article as: Nikjou R, Mohammadi R, Etebari Asl F, Farzipour S, Etebari Asl Z. Relationship between Spiritual Health and Happiness of Students. Med Ethics J. 2018; 12(43): e12.