Abstract:
تحصیلات والدین سرآغاز و زیربنای پیشرفت جریان زندگی خانواده و جامعه است، ازاینرو مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. از جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان دارای والدین باسواد و بیسواد دوره اول و دوم متوسطه شهر خوسف در سال 1396-1397 بودند، 120 نفر (60 نفر در گروه بیسواد و 60 نفر در گروه باسواد) بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پیشرفت تحصیلی درتاج (1383) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل واریانس دوراهه (ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در هر دو گروه افراد دارای سواد و افراد بیسواد، میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خانوادههای دارای تعداد فرزند کمتر و درآمد بالاتر، بهتر است. همچنین در گروه والدین باسواد و هم در بین والدین بیسواد، با افزایش تعداد فرزندان و سطح درآمد پایین، میانگین نمرات سلامت روان دانش آموزان افزایش مییابد. لذا امید است که نتایج پژوهش موردتوجه برنامهریزی، متصدیان تعلیم و تربیت قرار گیرد.
Machine summary:
نتایج تحلیل واریانس دوراهه جهت مقایسه پیشرفت تحصیلی فرزندان والدین دارای سواد و والدین بیسواد با توجه به تعداد فرزندان به تصویر صفحه مراجعه شود بر اساس نتایج مندرج در جدول، مقدار F بهدستآمده برای اثر سواد (باسواد و بیسواد) برابر با 717/7 و سطح معناداری آن کوچکتر از 01/0 است (01/0gt;P).
با توجه به کوچکتر بودن سطح معنیداری بهدستآمده از مقدار 05/0 چنین نتیجه گرفته میشود که بین میزان پیشرفت تحصیلی فرزندان والدین دارای سواد و والدین بیسواد، تفاوت معناداری وجود دارد.
در تبیین یافته فوق میتوان گفت که والدین باسواد احتمال دارد مدرسه رفتن را بهعنوان زمینهای مهم برای زندگی آینده بنگرند و بر این اساس میتوان از آنها انتظار داشت که در مورد فواید باسواد شدن زیاد صحبت کنند و در مورد اهمیت آنچه در مدرسه میآموزند با فرزندانشان گفتگو نمایند؛ اما والدین بیسواد به مدرسه بهعنوان یک مؤسسه بیگانه و غیرقابل درک مینگرند و اهمیت کمتری به اینکه فرزندانشان عملکرد تحصیلی خوب داشته باشند، نشان میدهند، دیگر یافته پژوهش نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی فرزندان والدین دارای سواد و والدین بیسواد، تفاوت معناداری وجود دارد.
Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 21-41 The role of parents' literacy on academic achievement and mental health of students Abstract Parental education is the beginning and the basis for the progress of family and community life.
Therefore, the present study aimed to investigate the role of parents' literacy on academic achievement and mental health of students.