Abstract:
در شرایط کنونی موفقیت تحصیلی برای خانوادهها، دانشآموزان و جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر پیشرفت و سرزندگی تحصیلی ضروری به نظر میرسد. معنویت، یکی از عواملی است که پیشبینی میشود بر سرزندگی تحصیلی و همچنین اضطراب تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر سرزندگی تحصیلی و اضطراب دانشآموزان دختر دوره پیش دانشگاهی استان یزد بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی استان یزد در سال 97-96 بودند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و اضطراب اشپیلبرگر (1970) بود. از دانشآموزانی که نمرات پایینی در پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و همچنین نمرات بالایی در پرسشنامه اضطراب به دست آوردند، 30 دانشآموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. درمان یکپارچه توحیدی به مدت 8 جلسه 120 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. پس از اتمام جلسات درمانی دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نرمافزار آماری SPSS-22 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان یکپارچه توحیدی به میزان معناداری باعث افزایش سرزندگی تحصیلی و کاهش اضطراب دانشآموزان شده است؛ بنابراین توصیه می شود که بهمنظور افزایش سرزندگی تحصیلی و کاهش اضطراب دانشآموزان از این درمان استفاده شود.
Machine summary:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر سرزندگی تحصیلی و اضطراب دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی استان یزد بود.
با توجه به مواردی که ذکر شد و نظر به اهمیت ویژهای که در سالهای اخیر به درمانهای مبتنی بر معنویت شده است و همچنین اهمیت لزوم رشد تمامی ابعاد انسان، بیان مسئله پژوهش حاضر این است که آیا درمان یکپارچه توحیدی (IT) بر افزایش سرزندگی تحصیلی و کاهش اضطراب دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی استان یزد تأثیر دارد؟ روش پژوهش روش تحقیق این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود.
سپس از بین مدارس مقطع متوسطه دوم این دو شهرستان، دبیرستانهای برازنده مقدم و عترت به روش تصادفی ساده انتخاب شد و دانشآموزان پیشدانشگاهی دبیرستانهای برازنده مقدم و عترت پس از کسب اعتماد و ابراز تمایل برای همکاری پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و اضطراب اشپیلبرگر (1970) را تکمیل کردند.
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) جهت بررسی اثر آزمون در متغیرها منابع تغییر متغیر وابسته SS بر اساس این جدول در سطح اطمینان 95/0 و سطح خطای 05/0 (003/0 lt; P , 337/10=F)، (001/0lt; P , 575/14=F)، (000/0lt; P , 325/35=F)، ادعای تأثیر درمان یکپارچه توحیدی بر افزایش سرزندگی تحصیلی و کاهش اضطراب آشکار و اضطراب پنهان پذیرفته میشود.
همچنین درمان یکپارچه توحیدی با رشد بعد معنوی و ارتقای باورهای معنوی به افراد این توانایی را میدهد که ناملایمات و فشارهای روانی که در روند چرخه زندگی رخ میدهد را معنا بخشند که پیامد آن کاهش اضطراب و افزایش آرامش فرد است.
در این مطالعه اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر سرزندگی تحصیلی و اضطراب دختران پیشدانشگاهی استان یزد بررسی شد.