Abstract:
حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ساختار شهرها بوده است و در یک صده اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلیترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است . با توجه به حجم مسافرتهای درون شهری در شهر کرمانشاه، طراحی ایستگاههای اتوبوس به صورت استاندارد از جمله مواردی است که باعث پهلوگیری مناسب اتوبوس در ایستگاهها، کاهش زمان پیاده و سوار شدن کاربران و تاثیر منفی کمتر این سیستم بر تردد سایر وسایل نقلیه می شود. هدف این پژوهش در گام نخست تعیین پهنههای مستعد دارای بیشترین پتانسیل جهت احداث ایستگاه اتوبوس و در گام دوم تعیین بهترین معابر جهت احداث ایستگاه اتوبوس در میان این پهنهها میباشد. از جمله اختارهای مهم شبکههای عصبی، پرسپترون چند لایه با الگوریتم پس انتشار خطا میباشد که برای انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. لذا در این مقاله با شناسایی معیارهای تاثیرگذار و به کارگیری شبکه عصبی پرسپترون چند لایه، 500 نقطه به عنوان نقاط آموزشی شبکه تهیه و تعداد 10 لایه میانی نیز تعیین شد؛ سپس با اجرای شبکه پهنههای مستعد جهت احداث ایستگاه به دست آمدند. در گام بعد از میان پهنههای به دست آمده معابر مستعد جهت احداث ایستگاه مشخص گردیدند. در نهایت مشخص گردید که از میان 659383 متر معابر شهری کرمانشاه، 65012 متر آن مستعد احداث ایستگاه می باشد. هم چنین مشاهده شد که معابر مستعد در نزدیکی نقاط پرتراکم جمعیتی، مرکز شهر، مراکز فرهنگی و تجاری قرار دارند.
Machine summary:
پتانسیل یابی معابر مستعد جهت احداث ایستگاه های اتوبوس شهری با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و الگوریتم پس انتشار خطا (نمونه موردی: شهر کرمانشاه ) میلاد باقری: کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران شهاب مرادی پور: داکارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران میثم ارگانی ١: استادیار گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران دریافت : ١٣٩٦/١١/١٦ صص ٧٤- ٦٣ پذیرش : ١٣٩٧/٥/١٠ چکیده حمل و نقل همواره یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر ساختار شهرها بوده است و در یک صده اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلیترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است .
لذا در این مقاله با شناسایی معیارهای تأثیرگذار و به کارگیری شبکه عصبی پرسپترون چند لایه ، ٥٠٠ نقطه به عنوان نقاط آموزشی شبکه تهیه و تعداد ١٠ لایه میانی نیز تعیین شد؛ سپس با اجرای شبکه پهنه های مستعد جهت احداث ایستگاه به دست آمدند.
ایستگاه های اتوبوس به عنوان یکی از مهم ترین اجزای سیستم حمل و نقل شهری، گره های سیستم حمل و نقل عمومی شهری به شمار میآیند و لازم است در محل هایی تعبیه شوند که ضمن افزایش پوشش و دسترسی این سیستم در مناطق مختلف شهر، موجب کاهش زمان سفر بین نقاط مختلف شهر شوند (٥١ :٢٠١٧ ,Ogden).
در این پژوهش سعی شده است با بکارگیری شبکه عصبی پرسپترون چند لایه و تعیین معیارهای تاثیرگذار پهنه های مستعد جهت احداث ایستگاه اتوبوس مشخص و سپس از میان پهنه های بدست آمده معابر دارای بیشترین پتاسیل جهت احداث ایستگاه اتوبوس تعیین شوند.