Abstract:
جهتگیریهای اخیر نظام آموزش عالی در کشورهای مختلف نشان میدهد که راهبرد حرکت بهسوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم باهدف تحقق دانشگاه کارآفرین و تأکید بر مدیریت دانش، بهطور ویژه در دستور کار دانشگاهها قرارگرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیریت دانش انجامشده است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی نظریه برخاسته از دادهها انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی صاحبنظر و خبرگانِ فعال در حوزهی مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی و مدیریت دانش میباشند. انتخاب افراد نمونه تا رسیدن به اشباع نظری از طریق نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انجام گردید و درنهایت، نمونه پژوهش 25 نفری موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات از مطلعان کلیدی، با روش مصاحبه اکتشافی و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری نظری انجامشده است. الگوی بهدستآمده نشان میدهد، مقولهی اصلی که به پیامدهای چابکی در دانشگاه کارآفرین منجر میشود، شامل قابلیتهای چابکی موردنیاز دانشگاه کارآفرین جهت غنیسازی، رضایت مشتریان و ارائه راهحل به آنهاست که میتوان از طریق محرکهای چابکی و توانمند سازهای چابکی شاهد چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیرت دانش بود.
Machine summary:
با توجه به اهميت اين موضوع ، پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوي چابکي در دانشگاه کارآفرين با رويکرد مديريت دانش انجام شده است .
دانشگاه کارآفرين با راهبردي سازمان يافته ، دانش توليدشده ي خود را براي کاربرد به درون بخش هاي اقتصادي و اجتماعي جامعه تزريق ميکند همچنين توانايي نوآوري، تشخيص و ايجاد فرصت ها، کارتيمي، ريسک پذيري و پاسخ گويي به چالش ها را فراهم کرده و نيز ساختار حمايتي را براي استادان ، دانشجويان در جهت پذيرش ريسک هاي جديد تجاري و عقلائي فراهم ميسازد (٢٠٠٣ ,Etzkowitz).
تحقيقات اخير نشان داده که مديريت دانش عملکرد شرکت را با ارائه يک چارچوب مؤثر به سازمان ها براي پياده سازي استراتژي نوآوري خود تحت تأثير قرار داده است ( ;٢٠١١ ,Nielsen &Rasmussen Ciabuschi & Martin, 2012; Quintane et al, 2012; Moustaghfir & ٢٠١٣ ,Schiuma).
اين مرحله از مديريت دانش شامل قابليت هاي چابکي و پيامدهاي چابکي در پژوهش تشخيص داده شد.
اين مرحله در پژوهش حاضر شامل مفاهيم محرکهاي چابکي و قابليت هاي چابکي است .
ب ) قابليت هاي چابکي: ورود و کاربست آن در دانشگاه کارآفرين براي مواجهه با 1-Nonaka et al محرکهاي تغيير الزامي است .
(2006), "Entrepreneurial Universities and Technology Transfer: A Conceptual Framework for Understanding Knowledge- Based Economic Development".
H. (2013), “The quest for an entrepreneurial university in East Asia: impact on academics and administrators in higher education”, Asia Pacific Education Review, 14 (1): 11-22.