Abstract:
با وجود اهمیت ارزشیابی برای ایجاد بازخورد و بهبود فرایند یادگیری، هنوز طراحان نظامهای یادگیری الکترونیکی نتوانستهاند یک چارچوب منسجم را برای اطمینان از دسترسی یادگیرنده به اهداف برنامهدرسی و بهکارگیری آنها، ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخصهای آنهاست تا بر پایه آنها بتوان چارچوبی را طراحی نمود که از دستیابی یادگیرنده به سطوح عالی اهداف یادگیری اطمینان پیدا نمود. رویکرد پژوهش کیفی و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران و سه مرکز یادگیری الکترونیکی ایلینویز، خان و هاروارد در آمریکا هستند. که تعداد 12 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوه مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها از الگوی کدگذاری کیفی کراسول با استفاده از نرمافزار ماکس کیودا اقدام شد. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین 4 استاندارد آموزشی و 27 شاخص ضروری بر اساس طبقهبندی بلوم – اندرسون، برای طراحی یک ارزشیابی جامع در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند بهعنوان راهنمای عمل در طراحی ارزشیابیهای پایانی در محیطهای یادگیری الکترونیکی مورد استفاده طراحان و فناورانآموزشی قرار گیرد و یا بر اساس نتایج بدست آمده میتوان به ارزیابی دورههای یادگیری الکترونیکی در بعد ارزشیابی پرداخت
Machine summary:
این مقاله برگرفته از رساله دکترا با عنوان تدوین و اعتبار سنجی استانداردهای آموزشی سیستم های یادگیری الکترونیکی بر مبنای طبقه بندی بلوم – اندرسون می باشد که در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد.
Kywords: Educational standards, Evaluation, e-learning, Bloom- Anderson’s taxonomy مقدمه در نظام های یادگیری الکترونیکی سنجش و ارزیابی عملکرد فراگیران حلقه مهمی از فرایند برنامه درسی را تشکیل می دهد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١ مقایسه طبقه بندی بلوم و طبقه بندی بازنگری شده بلوم –اندرسون Figure 1 Comparison of Bloom Taxonomy and Bloom-Anderson Taxonomy در پژوهش حاضر سعی بر این است که با استفاده از تجارب زیسته مدرسین و متخصصین حوزه تدریس در یادگیری الکترونیکی به تدوین استانداردهای آموزشی و شاخص های این استانداردها پرداخته شود و در پایان برای اطمینان از جامعیت این استانداردها در پوشش اهداف سطوح عالی یادگیری ، با طبقه بندی اهداف بلوم -اندرسون مطابقت داده شده اند.
شکل ٢ تطابق استانداردهای تدوین شده با طبقات بالای سطوح یادگیری بلوم -اندرسون را نشان می دهد (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢- جای گذاری استانداردهای آموزشی تدوین شده برای فرایند ارزشیابی الکترونیکی در هرم طبقه بندی بلوم - اندرسون Figure 2: Adaptation of Educational Standards in bloom-anderson’s taxonomy با توجه به شکل بالا می توان گفت که استانداردهای تدوین شده می توانند تمامی لایه های سطوح عالی طبقه بندی بلوم - اندرسون را پوشش دهند.