Abstract:
در عصر اطل عات و ارتباطات سیال شدن هویت در خل ل گسترش رسانه ها و وسایل ارتباطی سرعتی فزاینده به خود گرفته است . اگر چه که روند مذکور در جوامع درحال گذار کندتر از جوامع توسعه یافته است ولی نکته ی حائز اهمیت آن است که این روند رو به فزونی است و مولفه های ساختاری نفوذ سنتی خود را در هویت بخشی به افراد از دست داده اند. هدف از این مقاله مطالعه ی کیفیی تحول هویت فرهنگی دختران دبیرستان اسرای هورامان تخت است . روش کیفی و نظریه ی بنیانی مبنای روش شناسی مقاله را تشکیل داده اند. داده های میدانی مبتنی بر فنون مصاحبه ی عمیق و مشاهده می باشند. نتایج مطالعه نشان داد که عناصر مدرن وارد شاکله ی هویت دخترانی هورامانی شده و آن ها به دنبال تجربه ی منابع جدید هویت ساز هستند. همچنین عواملی از قبیل تجربه ی فضای مدرسه ، الگویابی از فضای رسانه و فراخ تر شدن گستره ی موسیقیی هویت بخش زمینه های بازاندیشی روزافزون در منابع سنتی هویت ساز را فراهم نموده است . از این رو، می توان اذعان داشت که بر خل ف نظریه های ساختارگرا، افراد مورد مطالعه درصدد بازاندیشی در کنش های هویت ساز در درون الزام های ساختاری هستند و برآنند تا هویتی متفاوت از اشکال سنتی آن به نمایش بگذارند.
Machine summary:
در همین رابطه مطالعات مختلفی به حوزه ی تغییر پوشش زنان به مثابه رسانه ای هویتی با استفاده از روش کیفی پرداخته اند و معتقدند که امروزه زنان با سبک پوششی خاص درصدد تعیین هویت خود می - باشند ( ,Norton ;١٩٨١ ,House &Lurie, Palca, ;١٩٩٤ ,Davis ;١٩٨٨ ,Chanana ٢٠٠٠).
مطالعات دیگری بر معنادار شدن اوقات فراغت زنان ( ,Ashton-Shaeffer, Gibson Holt, & Willming, 2001; Green & Jones, 2005; Shaw, Kleiber, & Caldwell, ١٩٩١ ,Wearing ;١٩٩٥) و دستیابی زنان به اشتغال به مثابه یکی از مؤلفه های هویت زن مدرن (٢٠١١ ,McKenna ;١٩٩٨ ,Farmer &Clark ) و پیامدهای این عوامل بر روی هویت اجتماعی زنان تأکید دارند.
در مطالعه ی حاضر از نظریه های آنتونی گیدنز، بوردیو، اسکات لش ، اولریش بک و رندل کالینز به عنوان راهنمای مفهومی و نظری تحقیق استفاده شده است و تلاش شده تا زمینه ها و عوامل مؤثر بر تحول هویت فرهنگی در بین دختران دبیرستان اسراء هورامان تخت مورد بررسی کیفی قرار گیرد.
علاوه بر این مشخص شد که فضای مدرسه زمینه و بستر لازم را برای عملیاتی شدن کنش - های صورت گرفته در راستای بازاندیشی در هویت سنتی و همچنین جستجوی منابع نوین هویت - بخش شکل داده و زمینه ی مزبور نیز (مدرسه ) به پاتوقی برای شکل گیری " گپ های دخترانه " تبدیل شده است که این امر به نوبه ی خود شرایط مداخله گر را برای تحول هویت اجتماعی و فرهنگی دختران در هورامان فراهم نموده است .
Spaces of identity: Global media, electronic landscapes and cultural boundaries.
Some current issues in research on social identity and self-categorization theories.