Abstract:
عصر مجازی مانند چتری هر کس را در هر زمان و هر جا زیر پوشش خواهد گرفت و محدودیتهای
جغرافیایی و فضایی که بشر امروز با آن در ستیز است. را از بین خواهد برد. بر همین اساس پژوهش حاضر با توجه
به اهمیت فضای مجازی و تاثیر آن بر هویت اجتماعی افراد به بررسی تاثیر اینترنت بر هویت اجتماعی پرداخته
است. سوّال اصلی این پژوهش بررسی تاثیر اینترنت بر هویت اجتماعی است که از نظر نوع پژوهش» تحقیقی
توصیفی - پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضرء کلیه دانشجویان دانشگاه رازی در
شهرستان کرمانشاه است که ازروش نمونهگیری تصادفی مطبق متناسب با حجم هر طبقه به صورت تصادفی ساده
استفاده گردید. حجم نمونه آماری پژوهش مذکور ۴۰۰ نفر میباشند. که به این نتایج ذیل در این پژوهش دست
یافتیم که بین استفاده از اینترنت و اعتیاد اینترنتی» کم رنگ شدن هویت قومی» تضعیف ارزشهای فرهنگی
ایرانی». سست شدن روابط بین فرد و خانوادهء الگو قرار دادن گروههای مرجع غیر ایرانی» و چند تکه شدن هویت
در بین دانشجویان رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. وهمچنین دراین پژوهش استفاده از اینترنت بیشترین تاآثیر
رابر اعتاد اینترنتی وکمترین تاثیر را برتضعیف ارزشهای فرهنگی داشته است وباعث سست شدن روابط خانوادگی
وچند تکه شدن هویت ایرانی شده است که این خود میتواند یک بحران جدی هویتی رافراهم آوردوباعث تزلزول
خانوادهها همچنین آسیب جدی برای جامعه تلقی میشود که دراین زمینه خانوادهها ومسئولین به فکر چارهای
برای حل این معضل باشند
Machine summary:
که به این نتایج ذیل در ایـن پـژوهش دسـت یافتیم که بین استفاده از اینترنت و اعتیاد اینترنتی ، کم رنـگ شـدن هویـت قـومی ، تضـعیف ارزش هـای فرهنگـی ایرانی ، سست شدن روابط بین فرد و خانواده ، الگو قرار دادن گروه های مرجع غیر ایرانی ، و چند تکـه شـدن هویـت در بین دانشجویان رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
وهمچنین دراین پژوهش استفاده از اینترنت بیشترین تـأثیر رابر اعتاد اینترنتی وکمترین تأثیر را برتضعیف ارزش های فرهنگی داشته است وباعث سست شدن روابط خـانوادگی وچند تکه شدن هویت ایرانی شده است که این خود می تواند یک بحران جدی هویتی رافراهم آوردوباعـث تزلـزول خانواده ها همچنین آسیب جدی برای جامعه تلقی می شود که دراین زمینه خانواده ها ومسـئولین بـه فکـر چـاره ای برای حل این معضل باشند.
برای بررسی این فرضیه به مانند فرضیه قبل به این صورت عمل شد کـه اسـتاف ده از وسـایل ارتبـاط جمعی از به عنوان متغیر پیش بین در رابطه با دریافت گروه های مرجع دانشـجویان بـه عنـوان متغیـر ملاک مورد آزمون قرار گرفته اند؛ و بر اساس مدل پیشنهادی و با اسـتفاده از آزمـون همب تـسگی و رگرسیون به نتایج زیر رسیدیم : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به رابطه استفاده از وسایل ارتبـاط جمعـی و دریافـت گروه های مرجع دانشجویان نشان داد که بین ایـن دو مت رـیغ بـا ٩٩ درصـد اطمی اـنن رابطـه مثبـت و معناداری وجود دارد.
Some current issues in research on social identity and self categorization theory, In Noam Ellemers; Russell Spears; Bertjan Doosje (eds.