Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیم و رشد اجتماعی در پیش بینی عملکرد
تحصیلی دانش آموزان برحسب جنسیت و پایه تحصیلی دوره متوسطه شهرستان قالمشهراست.روش پژوهش توصیفی از نوع علی - مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قائمشهر به تعداد 9146 نفر که در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۹۵ مشغول به تحصیل می باشند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۶۸ نفر تعیین شدند که به صورت تصادفی طبقه ای از بین دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان قائمشهر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو روش میدانی و روش کتابخانه ای استفاده شده است . ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموز زیمرمن و پونز (۱۹۹۸) و پرسشنامه رشد اجتماعی والیس و ایتزمن (۱۹۹۰) و سنجش عملکرد تحصیلی معدل نهایی دانش آموز می باشد. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده ها هم از روش توصیفی و هم از روش استنباطی استفاده شده است. در بخش توصیفی با استفاده از جداول و نمودارها و در بخش یافته های استنباطی از تحلیل واریانس دوراهه یا دوعاملی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیم در پیش بینی عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان دختر و پسر و پایه تحصیلی متفاوت نیست ولی سهم رشد اجتماعی در پیش بینی عملکره تحصیلی در بین دانش آموزان دختر و پسر و پاریه تحصیلی متفاوت است.
Machine summary:
سـؤال اساسـی در ایـن پژوهش عبارت است از این که : آیا بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم و رشد اجتماعی با عملکرد تحصیلی با توجه به جنسیت و پایه تحصیلی دانش آموزان تفاوت وجود دارد؟ تحقیقات و بررسی های به عمل آمده در این زمینه نیز اکثرا حاکی از روابط بین این متغیر ها بـوده است که به طور مثال ؛می توان به این تحقیقات اشاره نمـود: شـاکری و همکـاران (١٣٩٢)درتحقیـق تحت عنوان " رابطه راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی و باورهای انگیزشی بـا پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان تکاب در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١" به انجام رسانده اند کـه نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود-تنظیمی و باورهای انگیزشـی بـا پیشـرفت تحصـیلی رابطـه معناداری وجود دارد.
سعادتمند (١٣٩٠)در پژوهشی تحت عنوان " رابطـه رشـد اجتمـاعی بـا راهبردهـای خـودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم متوسطه شهر اصفهان "به انجام رسانده است نتایج نشان داد که رشد اجتماعی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطـه معناداری دارد.
امینی (١٣٨٧)در تحقیقی تحت عنوان " رابطه راهبردهای یادگیری خود - تنظیمـی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان های دولتی اشنویه " به انجام رسانده است که نتایج نشان داد که راهبرد های یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصـیلی رابطـه دارد و همـه مولفـه هـای یـادگیری خـودتنظیمی توانـایی پـیش بینـی پیشـرفت تحصـیلی را داشتند.
با توجه به مطالب فوق ، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهـای یـادگیری خـودتنظیم و رشد اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان قائمشـهر بـا فرضـیه هـای صورت بندی شده به قرار زیر بوده است : ١- سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیم در پیش بینی عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان دختـر و پسـر متفاوت است .