Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک و نگرش اساتید و صاحبنظران نسبت به ابعاد پاسخگویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی با مشارکت 309 نفر از اساتید، صاحبنظران، مسئولین آموزش عالی و دانشجویان دکتری در سال 1394 انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با پاسخگویی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. در ابن مرحله مصاحبه نیمه ساختار یافته با سوالات باز پاسخ با بیست نفر از صاحبنظران برای گردآوری داده ها انجام شد. مصاحبه ها تا آنجا ادامه پیدا نمود که احساس شد جواب های ارائه شده با پاسخهای قبلی مشابهت داشته و چیزی به یافتهها اضافه نمی کنند و اصطلاحا یافته های مصاحبه به حد اشباع رسیده است. تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم و تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی را فراهم نمود که روابط بین عوامل متمایز پاسخگویی اثربخش در دانشگاههای دولتی را نشان می دهد. یافتههای پژوهش، مدلی اکتشافی برای توصیف روابط میان شرایط علی پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان، راهبردهای پاسخگویی، ابعاد زمینهای و ویژگیهای محیطی دانشگاههای دولتی و پیامدهای حاصل از آن را ارائه می دهد.
Machine summary:
تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم و تجزیه وتحلیل مدل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی را فراهم نمود که روابط بین عوامل متمایز پاسخگویی اثربخش در دانشگاه های دولتی را نشان می دهد.
یافته های پژوهش ، مدلی اکتشافی برای توصیف روابط میان شرایط علی پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان ، راهبردهای پاسخگویی ، ابعاد زمینه ای و ویژگی های محیطی دانشگاه های دولتی و پیامدهای حاصل از آن را ارائه می دهد.
لذا تحقیق حاضر در حد توان خود با کاربرد روش شناسی مناسب نظریه مبتنی بر زمینه برای شناسایی مدل پاسخگویی اثربخش دانشگاه های دولتی در جامعه دانشگاهی ایران و متناسب با موقعیت و زمینه فرهنگی آن تلاش خواهد کرد.
٢. استقلال دانشگاهی ، مشارکت ، تعاملات علمی - کاربردی ، بین المللی شدن دانشگاه و تأمین و تخصیص منابع مالی ، راهبردهایی برای پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان در دانشگاه های دولتی هستند.
شرکت کنندگان به ١١ گویه مربوط به ویژگی های زمینه ای ارائه شده در قالب طیف لیکرت ٦ درجه ای پاسخ دادند که خود آن نیز دارای ٤ مؤلفه فرعی بود.
از تحلیل معادلات ساختاری و نرم افزار Amos٢٣ جهت پاسخ به دومین پرسش اصلی پژوهش : «آیا الگوی طراحی شده جهت پاسخگویی اثربخش دانشگاه های دولتی از اعتبار کافی برخوردار است ؟»، استفاده شد.
Institutional autonomy and state-level accountability: Loosely coupled governance and the public good.
Accountability Mechanisms in Public Multi-campus Systems of Higher Education.
Considerations on implementation of a social accountability management system model in higher education.
Presentation a Model for Accountability Managers in Higher Education System of Iran.