Abstract:
با توجه به جایگاه حیاتی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور و فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، طراحی و تبیین مدل بومی اجرای کارآفرینی الکترونیکی در بانکها احساس میشود. به همین جهت هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی مدل سازمان کارآفرین الکترونیکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه آماری این تحقیق 214 نفر از مدیران سطوح ارشد و میانی و کارشناسان ادارات ستادی بانک رفاه در شهر تهران میباشد. ابتدا مدل مفهومی سازمان کارآفرین الکترونیکی از روی 15 مولفه اصلی حاصل از اجرای فن دلفی شناسایی و ترسیم گردید. سپس به منظور شناسایی روابط بین متغیرها 7 فرضیه مطرح و با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نیاز جمعآوری و مدل مفهومی تحقیق از طریق مدل سازی معادلات ساختاری آزموده شد و در نهایت مورد تایید قرار گرفت. براساس یافتههای این پژوهش چنانچه ارکان سازمان تحت تاثیر مولفههای کارآفرینی و مولفههای آمادگی الکترونیکی قرار بگیرند؛ با توجه به نقش تعدیلگری ارزشهای حاکم بر جامعه و همچنین ارزشهای حاکم بر صنعت بانکداری، نتیجه ایجاد چهره جدیدی از سازمان به نام سازمان کارآفرین الکترونیکی است که بهواسطه ارائه محصولات جدید و خلق ارزش الکترونیکی نسبت به سازمانهای سنتی کارآمدتر خواهدبود.
Machine summary:
براساس یافته های این پژوهش چنانچه ارکان سازمان تحت تاثیر مولفه های کارآفرینی و مولفه های آمادگی الکترونیکی قرار بگیرند؛ با توجه به نقش تعدیل گری ارزش های حاکم بر جامعه و همچنین ارزش های حاکم بر صنعت بانکداری، نتیجه ایجاد چهره جدیدی از سازمان به نام سازمان کارآفرین الکترونیکی است که به واسطه ارائه محصولات جدید و خلق ارزش الکترونیکی نسبت به سازمان های سنتی کارآمدتر خواهدبود.
با توجه به نتایج حاصـــل از چهار دور اجرای روش دلفی و مشـــخص شـــدن مولفه های کارآفرینی، آمادگی الکترونیکی، ارزش ها و ارکان ســـازمان و نیز با مدنظر قراردادن دو نوع فعالیت ارزش آفرین سازمان کارآفرین الکترونیکی یعنی تولید محصولات جدید و خلق ارزش الکترونیکی مدل مفهومی ایجاد این چهره نوظهور ســازمانی در ســیســتم بانکی مطابق نگاره شماره ١ پیشنهاد و براین اساس ٧ فرضیه به شرح ذیل طراحی گردید: ١.
(2012), (e)-Entrepreneurship, digital competences and employability, Advanced Research in Scientific Areas, Publishing Institution of the University of Zilina, 1(1), pp.
[25] Matlay, H (2004), E-Entrepreneurship and Small E- Business Development: towards a comparative research agenda, Journal of small business and enterprise development, 11(3), PP.
(2010), E-Entrepreneurship: The principles of Founding Electronic Ventures, Germany: University of Duisburg-Essen.
Safarzadeh, H (2007), Entrepreneurship (concepts, theories, models and applications), Tehran: Social Work Institute, First Edition.