Abstract:
مقاله حاضر با تکیه بر مفهوم پروپاگاندا و با نگاهی به تاریخچه کاربرد آن در سیاست خارجی
آمریکاء ساختارها و راهبردهای رسانههای برونمرزی دولتی و مهمترین رسانههای فرامرزی
خصوصی این کشور را مورد کاوش قرار داده است. مطالعه رسانههای برونمرزی دولتی آمریکا
نشان میدهد این کشور از ابزارهای قدرت نرم؛ در مدیریت بحرانها و تاثیرگذاری بر افکار
عمومی جوامع هدف خود به نحو فزایندهای استفاده کرده است. در واقع آمریکا برای ثیل به
اهداف سیاست خارجی, قدرت رسانهای خود را در عرصه جهانی گسترش داده است اما تغییر
و تحولات فن آورانهای که در تولید., پخش, دریافت و همچنین استفاده از تولیدات رسانهای پدید
آمده. کنترل فضای رسانهای جهانی را برای واشنگتن دشوار ساخته است. ظهور رسانههای فراملی
تجاری قدرتمند مانند سیانان و سیانبیسی نیز بر پیچیدگی پروپاگاندای رسانهای آمریکا افزوده
است. این امر بویژه در برهههایی که اجماع میان نخبگان سیاسی آمریکا وجود ندارد.
چالشبرانگیزتر میشود. اقتصاد سیاسی رسانههای برونمرزی آمریکا سبب شده است که آنها
در پخش و انتشار اخبار, تقویت نظام سرمایهداری و بویژه منافع شرکتهای حامی این
رسانهها را در نظر بگیرند. رسانههای برونمرزی دولتی و غیردولتی آمریکا نقش مهمی در استمرار
استعمار نوین و پیشبرد آن در سطح جهانی و منطقهای ایفا میکنند.
Machine summary:
مطالعه رسانههای برونمرزی دولتی آمریکا نشان میدهد این کشور از ابزارهای قدرت نرم، در مدیریت بحرانها و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جوامع هدف خود به نحو فزایندهای استفاده کرده است.
اقتصاد سیاسی رسانههای برونمرزی آمریکا سبب شده است که آنها در تولید، پخش و انتشار اخبار، تقویت نظام سرمایهداری و بویژه منافع شرکتهای حامی این رسانهها را در نظر بگیرند.
بیبیجی که در 1373ش (1994م) به موجب قانون پخش بینالمللی آمریکا و از سوی کنگره ایجاد شد، موظف است تا رسانههای برونمرزی آمریکا را در راستای دیپلماسی عمومی این کشور به نحوی مدیریت کند که در میان مخاطبان کشورهای مختلف، درباره سیاستهای آمریکا در جهان، پذیرش ایجاد شود.
(به تصویر صفحه رجوع شود) (BBG, 2016) نمودار شماره یک همانطور که نقشه سازمانی پخش بینالملل آمریکا در نمودار شماره یک نشان میدهد، سه رسانه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه پخش خاورمیانه زیر نظر بیبیجی هستند و تمام بودجه خود را مستقیماً از آن دریافت میکنند اما در ظاهر به عنوان نهادهای غیرانتفاعی عمل می نمایند.
pdf - BBG (2016), “fiscal year 2017, congressional budget request”, broadcasting board of governors, Available at: https: //www.
pdf - BBG (2016), Broadcasting Board of Governors, available at: http: //www.
gov/who-we-are/history/ - CBS News (2010), “Rick Sanchez Out at CNN After Saying Jon Stewart a Bigot, Suggesting Network is Run by Jews”, Available at: http: //www.
com/news/rick-sanchez-out-at-cnn-after-saying-jon-stewart-a-bigot-suggesting-network-is-run-by-jews/ - CNBC Africa (2016), Available at: http: //www.
- IMCP (2016), “The Institute for Media and Communications Policy (IMCP)”, Available at: http: //www.
gov/bill/113th-congress/house-bill/4490 - BBG (1994), “US International Broadcasting Act (1994)”, Available at: https: //www.