Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه روشهای تربیت دینی مقطع ابتدایی درایران وکشوراروپایی انگلستان بود، روش پژوهش حاضر از نوع تظبیقی بود که جامعه اماری آن را اسنادومدارک موجوددرباب تربیت دینی درسایتهای نشریات ومجلات معتبرعلمی،سایتهای آموزش وپرورش رسمی،اسنادعلمی ولوایح قانونی رسمی مربوط به ا مرتربیت دینی دردوکشورایران و انگلستان تشکیل میدهند که پس از جمع آوری اطلاعات به روش تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش های تربیت دینی در این دو کشور دارای شباهت هایی می باشد اما دارای تفاوت های اساسی در اهداف، ارزشیابی و محتوای دروس می باشند. نتایج پژوهش حاضر می تواند به عنوان مبدایی برای استفاده از نقاط قوت تربیت دینی در کشور انگلستان و شناسایی نقاط ضعف داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
مقايسه اهداف ، محتوا و روش هاي ارزشيابي تربيت ديني مقطع ابتدايي در ايران و کشور اروپايي انگلستان *2 پروانه کاوياني ١، سيد حسين واعظي ١- دانشجوي دکتري فلسفه تعليم و تربيت ، دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان ، دانشکده علوم تربيتي، گروه علوم تربيتي ٢- دانشيار، گروه الهيات ، دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان ، دانشکده علوم انساني، گروه الهيات چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه روش هـاي تربيـت دينـي مقطـع ابتـدايي در ايـران و کشـور اروپايي انگلستان بود، روش پژوهش حاضر از نوع تظبيقي بود که جامعه آمـاري آن را اسـناد و مدارک موجود در باب تربيت ديني در سايت هاي نشريات و مجلات معتبر علمي، سـايت هـاي آموزش و پرورش رسمي، اسناد علمي و لوايح قانوني رسمي مربوط به امر تربيـت دينـي در دو کشور ايران و انگلستان تشـکيل مـيدهنـد کـه پـس از جمـع آوري اطلاعـات بـه روش تحليـل محتواي قياسي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
نظام آموزش و پرورش کشور مـا، دانـش آمـوزاني را در اختيـار خـود دارد کـه بايـد بـراي زندگي آينده تربيت شوند، بنابراين همواره بايد ضمن توجه به وضعيت گذشـته و کنـوني فـرد، نگاهي هم به آينده داشته باشد، به گونه اي که بتواند آينده را شناسايي کند، شرايط زنـدگي در سال هاي آينده را تحليل کند، مشکلات ، نيازها، مقدورات و محدوديت هـا را مشـخص سـازد و در برنامه ريزي فعاليت هاي آموزشي خود، بـا ايـن هـدف بـه دانـش آمـوزان توانـائي ببخشـد و توانائيهايي در آن ها ايجاد کند که بتوانند از فرصت هاي آينده بهتر استفاده نموده و بـراي حـل مشکلات و رفع نيازهايشان چاره انديشي نمايند.