Abstract:
در این مقاله با هدف بررسی تولید طنز در کودکان پیشدبستانی از دیدگاه زبانشناسی، منبع دانش ساز و کار منطقی را به عنوان مبنای نظری تحلیل برگزیدهایم. ساز و کار منطقی بعد از تقابل انگاره، مهمترین متغیر در نظریه عمومی طنز کلامی است. ساز و کار منطقی در این نظریه، شیوه تحلیل عدمتجانس بین دو انگاره متقابل را بیان میکند. شرکتکنندههای این تحقیق 100 کودک پیشدبستانی 4-6 ساله شامل 50 دختر و 50 پسر بودند که به منظور بررسی تولید طنز از آنها خواسته شد خاطره خندهداری که برای خودشان اتفاق افتاده را تعریف کنند. خاطرات کودکان، فیلمبرداری و در جداولی که به این منظور طراحی و پیادهسازی شد. دلیل خندهدار دانستن خاطره از دید کودک عدمتجانس خاطره کودک است. این عدمتجانس، بر اساس طبقهبندی وارن و مک گراو (2015) که جدیدترین شیوه تحلیل عدمتجانس است تحلیل شد. عدمتجانس در طبقهبندی وارن و مک گراو شامل چهار ساز و کار منطقی غافلگیری، غیرمعمولی بودن، برابرنهادی و تخطی است. نتیجه این تحقیق نشان داد که کودکان در بیان خاطرات طنزآمیزشان بیشتر از ساز و کار منطقی غافلگیری استفاده میکنند و ساز و کارهای منطقی غیرمعمولی بودن و تخطی بعد از ساز و کار منطقی غافلگیری پرکاربردترین ساز و کارهای منطقی در ساخت خاطرات طنز کودکان است؛ در حالی که ساز و کار منطقی برابرنهادی در تولیدات طنزآمیز کودکان بسیار کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر جنسیتی در سنین پیشدبستانی در نوع و تعداد ساز و کارهای منطقی به کار رفته در تولیدات طنز دخترها با پسرها تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد. ساز و کار منطقی غافلگیری و غیرمعمولی بودن بالاترین میزان کاربرد را در تولید خاطرات خندهدار کودکان داشته است. کاربرد بیشتر این دو ساز و کار منطقی بیانگر تقابل پایهای است که به لحاظ شناختی نیز مورد تأیید است. تأکید مقاله حاضر مبنی بر استفاده از نظریه عدمتجانس در ساز و کار منطقی طنز در کودکان است و مقاله حاضر قصد دارد این فرآیند را در کودکان پیشدبستانی بین 4-6 ساله با استفاده از این نظریه به چالش بکشد.
Machine summary:
سازوکار منطقی ٢٠ که در این مقاله به عنوان مبنای نظری تحقیق انتخاب شده است ، بعد از تقابل انگاره مهم ترین متغیر در نظریه عمومی طنز کلامی است و شیوه تحلیل انگاره های متقابل در طنز را بیان میکند.
چهار سازوکار منطقی معرفی شده توسط وارن و مک گراو (٢٠١٥) که با روشی ساده و پرهیز از ارائه دسته بندیهایی که دچار همپوشی باشند، برای تحلیل عدم تجانس ارائه شدند، به منظور توصیف تولیدات طنز کودکان پیش دبستانی در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت .
Samson, zysset & Huber.
تحلیل خاطرٔە شمارٔە ١٥) افتادن هنگام راه رفتن و بازی کردن غافلگیری در پی دارد در این خاطره نیز تقابل میان انگاره های متقابل ، حالت مورد انتظار و حالت غیرمنتظره ؛ توسط سازوکار منطقی غافلگیری بیان میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل نمونه هایی از خاطرات خنده دار پسرها با سازوکار منطقی غافلگیری تحلیل خاطرٔە شمارٔە ٣٥) در این خاطره به این دلیل که کودک برای اولین بار دریا را دیده است و تاکنون آبی که موج داشته باشد و به سمت او پیش بیاید را ندیده است ، انگاره متقابل آب های ساکنی که تا آن زمان دیده در تقابل با آنچه که میبیند قرار گرفته و این غیرمعمولی بودن باعث غافلگیری او میشود.
linguistic Theories of Humor, New York: Mouton de Gruyter.
Script oppositions and logical mechanisms: Modeling incongruities and their resolutions, Humor 15–1, 3–46, Walter de Gruyter.
The Basic Humor Process: A Cognitive-Shift Theory and the Case Against Incongruity, Berlin: Mouton de Gruyter.
The study of the 5-6 year-old children’s Appreciation the humor at preschool Education, universal Journal of Educational Research 5(11): 1902-1911.
), Humor and laughter: Theory, research, and applications (pp.