Abstract:
با تحقیقی که ازکودکان مقطع ابتدایی بعمل آمد , مشخص گردید که مناظره های پروین در صدر درک آثار قرار دارند، لذا بررسی سبک فردی او با کمک انسجام متن و انواع فرانقشها ضروری مینمود تا مشخص گردد که رعایت کدام مولفه سبب این امر شده است. به این ترتیب با روش توصیفی- تحلیلی تک تک ابیات دو نمونه از مناظره ها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش حاکی از آنست که در میان عوامل انسجام، تکرار و هم آیی، ارجاع پیشرو و حذف اسمی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده اند. همچنین با بررسی فرایندهای فرانقشی مشخص گردید که کاربرد بیشتر فرایند مادی، جملات پرسشی و بعد ابهام زدایی با جملات خبری ، آنها را به اشعاری قابل درک برای کودکان تبدیل نموده است.
Machine summary:
محور اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوالات است که : ١) در مناظره های پروین ، با توجه به ساخت اندیشگانی، بسامد کدام فرایند بیشتر بوده است ؟ ٢) کاربرد عوامل انسجام متن در اشعار مورد نظر به چه صورت بوده است ؟ روش تحقیق بصورت توصیفی – تحلیلی بوده و تک تک ابیات در هر دو مناظره با الگوی هالیدی و حسن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
از میان کسانیکه در تحقیقات مشابهی به بررسی آثار ادبی پرداخته اند ، میتوان به افراد زیر اشاره نمود: غفاری مهر (١٣٨٣) در پایان نامه اش به بررسی دو جلد از کتابهای “ بیاموزیم “ دوره ابتدایی پرداخته که نشان داده بدلیل این که بسامد مبتدای مرکب در ابتدای جمله بسیار بالاست , بنابراین میتوان عقیده داشت که بسیار نزدیک به گونه گفتاری میباشد و در آخر ذکر مینماید که با استفاده از نظریه هالیدی و دقت به مبتدا- خبر , میتوان تفاوتهای سبکی را نیز توجیه نمود.
بررسی عوامل انسجام دستوری ابیات شعر « نخ وسوزن » {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تجزیه و تحلیل داده های داخل جدول به ما نشان میدهد که ارجاع درون متنی پیشرو با %٥٤ بیشترین و ارجاع برون متنی , مقایسه ای و حذف و جایگزینی فعلی و جمله ای با ٠% استفاده , کمترین مقدار را به خود اختصاص داده اند.