Abstract:
قصههای کنتربری مجموعه داستانهایی در قالب حکایت به قلم جفری چاسرء
نویسنده و شاعر نامدار انگلیسی قرن چهاردهم میلادی است که نخستین شاهکار
ادبیات انگلیسی به شمار میرود. این اثر از بسیاری جهات از حیث شکل و
درونمایه با گلستان سعدی شیرازی دارای شباهت و قابل مقایسه و تطبیق است
و علت این مشابهت را باید در زمینههای مشترک آفرینش آنها جستوجو کرد.
یکی از مهمترین زمینههای مشترک قابل بررسی و تطبیق این دو آموزههای
تعلیمی و اخلاقی نویسندگان آنهاست. آموزههایی چون تاکید بر نوعدوستی» لزوم
تهذیب نفس و دوری از هوسهای شیطانی و تعلیم و تربیت صحیح کودکان» از
جمله دغدغههای مشترک این دی سخنور نامآور شرق و غرب بوده است.
Machine summary:
سعدی شیرازی، جفری چاسر، تعالیم اخلاقی، اندرز، بررسی تطبیقی مقدمه شعر تعلیمی شعری است که هدف اصلی سرایندۀ آن، آموزش و تهذیب اخلاق مخاطب است و در ادبیات ملل مختلف به دو گونه تظاهر پیدا کرده است؛ نوعی که موضوع آن تأکید بر خیر و نیکی است و حوزه اخلاق را شامل میشود و غرض آن، القای نتیجهای اخلاقی به خواننده است و اشعاری که به آموزش علم یا ادب میپردازند (رستگار فسایی، 1372: 408).
با توسع بخشیدن به مفهوم ادب تعلیمی، گلستان سعدی و قصههای کنتربری اثر جفری چاسر، شاعر و ادیب قرن چهارده میلادی انگلستان را باید زیرمجموعه ادب تعلیمی دانست زیرا هدف غایی هر دو نویسنده، القای مفاهیم اخلاقی و تهذیب نفس خوانندگان و مخاطبان بوده است.
به گفته یکی از محققان، دقت و ظرافت چاسر در ابداع و کاربرد ظرفیتهای معانی و بیان، همه ادیبان و منتقدان سده پانزده میلادی به بعد را در انگلستان تحت تأثیر خود قرار داده و آثار او به ویژه قصههای کنتربری، همواره گنجینهای پربار برای شواهد شاهکارهای بدیعی محسوب شده است (Holton, 2008: 69).
سوای اینگونه تشابهات، مطالعه دقیق مضامین گلستان و قصههای کنتربری حاکی از وجود مشترکات بسیاری در حوزه ارزشها و آموزههای اخلاقی و تعلیمی است که سعدی و چاسر در ضمن حکایات خود به آنها پرداخته و مخاطبان را هم به توجه بدانها توصیه کردهاند؛ مهمترین این مشترکات عبارتند از: 1.
نتیجه بررسی تطبیقی زندگی و شخصیت و آثار جفری چاسر و شیخ مصلحالدین سعدی شیرازی حاکی از آن است که این دو شاعر بزرگ کلاسیک، از نظر روایی شیوۀ بیان و طرح مسایل اخلاقی و اندرزهای تعلیمی، مشابهتهای قابل توجهی دارند.