Abstract:
وجود ابزارهای نوین واثربخش حسابداری مدیریت، مدیران را در دستیابی بهتر به اهداف شرکت یاری می کند که راس این اهداف، افزودن ثروت سهامداران و ارزش شرکت است. دستیابی به این اهداف از طریق بازارهای سرمایه مورد سنجش قرار دارد. بر این اساس در این تحقیق رابطه شاخص های خلق ارزش شامل ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار و سود باقیمانده و کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های90-1386 آزمون شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- میدانی می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که میان ارزش افزوده بازار و استفاده از نوآوری های حسابداری مدیریت مطرح شده در این تحقیق رابطه معنا داری وجود دارد، حال آنکه چنین رابطه ای میان استفاده از نوآوری های حسابداری مدیریت و ارزش افزوده اقتصادی و سود باقیمانده وجود ندارد. این یافته نشان می دهد بازار سرمایه بهتر از سایر رویکردهای خلق ارزش قادر به درک ارزش ایجاد شده توسط نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکت است.
Machine summary:
بررسي رابطه کاربرد نوآوري هاي حسابداري مديريت و معيارهاي ارزيابي عملکرد در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران زهره حاجيها محدثه خراط زاده امير رساييان تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٠٢/١٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٣/٠٩/١٣ چکيده وجود ابزارهاي نوين و اثربخش حســـابداري مديريت ، مديران را در دســـتيابي بهتر به اهداف شـرکت ياري ميکند که در رأس اين اهداف ، افزودن ثروت سـهامداران و ارزش شـرکت اسـت .
بر اين اساس در اين پژوهش رابطه شـاخص هاي خلق ارزش شـامل ارزش افزوده اقتصـادي، ارزش افزوده بازار و سـود باقيمانده و کاربرد نوآوريهاي حســابداري مديريت در شــرکت هاي توليدي پذيرفته شــده در بورس اوراق بهادار تهران آزمون شده است .
وجود چنين ابزارهاي نوين و اثربخش حســابداري مديريت ، مديران را در دســتيابي بهتر و بهينه تر به اهداف شــرکت ياري ميکند که 1 Quynhthu 2 Johnson & Kaplan 3 Foster & Datar 4 Sanford رأس اين اهداف ، افزودن ثروت سهامداران و ارزش شرکت است (خدامي پور و طالبي ،١٣٨٩).
جدول (٦) بررسي ارتباط بين کاربرد نوآوريهاي حسابداري مديريت و سود باقيمانده (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : يافته هاي پژوهش ٧- نتيجه گيري و پيشنهادها اين پژوهش به بررســي رابطه ميان ســه شــاخص ارزيابي عملکرد مالي شــامل ارزش افزوده اقتصـــادي، ارزش افزوده بازار، ســـود باقيمانده و کاربرد نوآوريهاي حســـابداري مديريت در شرکت هاي توليدي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است .