Abstract:
با توجه به هدف و ماهیت این پژوهش می توان ادعا نمود که نوع پژوهش کاربردی بوده، محقق در فکر آن بوده است که با شناسایی عوامل موثر بر «ارتقای آموزشهای پدافند غیرعامل کارکنان وظیفه» و با ارائة پیشنهادهای اجرایی، مشکلات «آموزش پدافند غیرعامل در نیروهای مسلح» را کاهش دهد. پژوهش از این دیدگاه در پی یافتن پاسخ برای مشکل مطرحشده و جاری بوده تا نتایج پژوهش ها در این امر بهکار گرفته شود؛ بنابراین ایجاد تفکر علمی و کاربرد پژوهش ها در مسائل جاری اساس کار را تشکیل می دهد و محقق در این اندیشه است که مشکل را حل نموده و سطح کیفیت آموزش پدافند غیر عامل کارکنان وظیفة نیروهای مسلح را ارتقا دهد. با توجه به اینکه تبیین عوامل موثر در «ارتقای آموزشهای پدافند غیرعامل کارکنان وظیفه» از دیدگاه محقق مطرح شده و در نظر است برای حل این مشکل و اتخاذ تدابیر و ارائة راهکارهای موردنیاز در نیروهای مسلح موردارزیابی قرار گیرد، به همین دلیل از روش توصیفی_ تحلیلی استفاده شده است. بهعبارتدیگر این پژوهش وضع موجود را بررسی کرده و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن به شکل بهینه خواهد پرداخت. در پایان با توجه به نظرات پیشکسوتان و صاحبنظران علوم نظامی و همچنین براساس تجزیهوتحلیل دادهها مشخص شد که اکثر قریب بهاتفاق پرسششوندگان معتقد بودند که اساتید و مربیان، تجهیزات و وسایل کمکآموزشی، برنامة درسی و عوامل انگیزشی فراگیران بهعنوان عوامل موثر بر ارتقای آموزشهای پدافند غیرعامل کارکنان وظیفه محسوب میگردد.
Machine summary:
در پایان با توجه به نظرات پیشکسوتان و صاحبنظران علوم نظامی و همچنین براساس تجزیهوتحلیل دادهها مشخص شد که اکثر قریب بهاتفاق پرسششوندگان معتقد بودند که اساتید و مربیان، تجهیزات و وسایل کمکآموزشی، برنامة درسی و عوامل انگیزشی فراگیران بهعنوان عوامل مؤثر بر ارتقای آموزشهای پدافند غیرعامل کارکنان وظیفه محسوب میگردد.
محقق بهمنظور کیفیسازی نتایج تحقیق، ابتدا قبل از انجام هرگونه اقدام کلاسیک، در چارچوب فرمتهای تحقیق، اقدام به انجام مطالعات کتابخانهای پیرامون موضوع نموده و سپس با اساتید، پیشکسوتان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در حوزههای آموزش و پدافند غیرعامل اقدام به مصاحبه و اخذ نظرات تخصصی آنان نموده که بر پایة نتایج بهویژه مصاحبههای کتبی، این نتیجه بهدست آمد که چهار مؤلفة اساسی اساتید و مربیان، تجهیزات و وسایل کمکآموزشی، برنامة درسی و عوامل انگیزشی در ارتقای آموزش پدافند غیرعامل روی کارکنان وظیفه مؤثر است.
با استناد به نظرات صاحبنظران و تجزیهوتحلیل انجامشده از آزمون آماری میتوان به این نتیجه رسید که عوامل انگیزشی نقش بسزایی در آموزش پدافند غیرعامل در نیروهای مسلح را ایفا مینمایند و پژوهش بیانگر ارزش و اهمیت بالای ویژگیهای مطروحه میباشد و اثر آن در رشد و پیشرفت آموزش در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
نتایج مصاحبه با کارکنان وظیفه بهمنظور بررسیهای بیشتر و لزوم جمعآوری دیدگاههای کارکنان وظیفه در راستای تکمیل پیشنهادهای تحقیق با 20 نفر از کارکنان وظیفه در مرکز آموزش 01، مرکز آموزش شهید مدرس سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح مصاحبه انجام شد که اکثر قریب بهاتفاق حدود 75% آنان بر نقش اساتید، محیط آموزشی و شرایط انگیزشی آموزشگیرندگان تأکید داشتند و 55% نیز استفاده از تجهیزات کمکآموزشی مدرن از قبیل سامانههای تصویری و تابلوهای الکترونیکی را در ارتقای سطح آموزش پدافند غیرعامل مؤثر میدانستند.