Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی اضطراب، نشخوار فکری، غفلت، روابط با همسالان و قلدری با آمادگی به اعتیاد بود. روش: در این مطالعه همبستگی، جامعه آماری را دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان تشکیل می دادند. به روش خوشه ای تصادفی، 375 دانش آموز از بین نواحی شهر اصفهان، براساس جدول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان، به پرسش نامه های اعتیادپذیری، اضطراب ، نشخوار فکری، غفلت، روابط با همسالان و قلدری پاسخ دادند. یافته ها: براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار بود. ضرایب تاثیر اضطراب، غفلت، مشکلات در روابط با همسالان، قلدری و نشخوار فکری بر اعتیادپذیری معنادار بود. نتیجه گیری: بنابر نتایج پژوهش اضطراب، غفلت، مشکلات در روابط با همسالان، قلدری و نشخوار فکری بر اعتیادپذیری تاثیر علّی دارند. لذا این مدل می تواند به مثابه الگویی مطلوب، برای تدوین برنامه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد مثمر ثمر باشد.
Purpose
The aim of this research was to determine the causal relationship between anxiety, rumination, neglect, relationships with peers and bullying with the readiness of addiction.
Method
In this causal-correlational study, the statistical population was all boys secondary school students in Isfahan city. There for 375 students were selected by cluster random sampling on the basis of determination table of sample size (Kohen et al, 2000). All students responded to addictive scales (Zinaly et al, 2007), anxiety (Sigmund and Snenit, 1983), rumination (Nullen Hoeksma and Murrow, 1991), neglect (Hussein Khani et al,1392), peer relationship (Hudson,1990) and bullying (Espelage & Holt, 2001). Amos software was used to fit the data.
Results
Based on the results of this study, the proposed model had a good fit with the data. The coefficients of the effect of anxiety, neglect, problems in peer relationships, bullying and rumination on addiction were significant.
Conclusion
According to the results of this study, anxiety, neglect, problems in relationships with peers, bullying and rumination have a causative effect on addiction. Therefore, this model can serve as a desirable model for the development of prevention curricula for drug addiction.
Machine summary:
نویسنده مسئول : استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران مقدمه مصـرف مواد یکی از معضـلات عمده زیسـتی، روانی و اجتماعی اســت و جهان در دهه اخیر با آمار حیرت آور شـــیوع مصـــرف مواد، به طور عمومی در جامعه به ویژه در قشـــر نوجوان مواجه بوده اســت .
اگرچه دوره نوجوانی به عنوان یک دوره خطرســـاز، تحولی برای تجربه مواد اســت ، اما عوامل خطرســـاز و محافظت کننده ای وجود دارند که شـــناخت آن ها برای ارتقای برنامه های پیشـــگیرانه و درمانی اعتیاد در نوجوانان ، مهم به نظر میرســـد (فولادوند، برجعلی، حســـین ثـابت و دلاور، ١٣٩٥).
نتایج پژوهش محمدی (١٣٩٥) و وجودی و همکـاران (١٣٩٣) نشـــان داده شـــیوه هـای فرزندپروری والدین قادر به پیش بینی اســـتعـداد اعتیاد نوجوانان اســـت .
نتایج تحقیق قمریگیوه و مجرد (١٣٩٥) نیز نشـــان داد که بین تکانشـــگری یا رفتارهای پرخاشـــگرانه بدون توجه به پیامدهای منفی آن و گرایش به اعتیاد 1 -Peers relationships 4- Battaglio 2- Weiss 5- Boulton & Smith 3- Bullying رابطه مثبت وجود دارد.
این پژوهش به منظور پاســخ به این ســـوال انجـام گرفتـه که آیا مدل علی تاثیرات اضـــطراب ، نشـــخوار فکری، روابط بین همسالان و قلدری بر اعتیادپذیری از برازش مطلوب برخوردار است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضــر توصــیفی و از نوع همبســتگی می باشــد.
White, Leach, Sims, Atkinson, & Questionnaire Cottrell 2.
در این راسـتا پژوهش حاضــر به منظور پیش بینی اعتیادپذیری براسـاس اضـطراب ، نشـخوار فکری، غفلت ، روابط با همســالان و قلدری در بین دانش آموزان متوسـطه دوره دوم شـهر اصــفهان انجام گرفت .