Abstract:
اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎ و ﺑﺤﺮانﻫﺎي ﭘﯿﺸﺮوي ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي آب و ﻓﺎﺿﻼب در ﺗﺎﻣﯿﻦ و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ آب و دﻓﻊ ﻓﺎﺿﻼب، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي ﻫﺎي اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﮐـﻪ ﻣﻮﺟـﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺟﻮاﻣﻊ اﻧﺴـﺎﻧﯽ اﺳـﺖ. ﻫـﺪف ﺗﺤﻘﯿـﻖ، ﺑﺮرﺳـﯽ ﻣﺰﯾـﺖﻫـﺎ و ﻣﺤـﺪودﯾﺖ ﻫـﺎي ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي آﺑﻔﺎ و اﻧﺘﺨﺎب اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر دﺳـﺘﯿﺎﺑﯽ ﻣﻘﺎﺻـﺪ آرﻣـﺎﻧﯽ و اﻫﺪاف اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ آﻧﺎن ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت و رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺸـﺘﺮﮐﯿﻦ از ﺟﻤﻠـﻪ در ﺷـﺮﮐﺖ آﺑﻔـﺎي اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﻏﺮﺑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾـﺰي راﻫﺒـﺮدي ﻣـﺪل دﯾﻮﯾـﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﮐﻪ دادهﻫﺎ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ-ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ از ﻃﺮﯾـﻖ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪ، ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ و اﺳـﻨﺎد و ﻣـﺪارك ﻣﻮﺟﻮد ﮔﺮدآوري ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﺲ از ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﯿﻂ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﺷﺮﮐﺖ آﺑﻔﺎي و ﻗﺮار دادن در ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﺳﻮات و ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ، ﺑﺮﺣﺴﺐ اﻣﺘﯿﺎزات ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه در ﺣﻮزه ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋي رﺷﺪ و ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﺣﻮزه رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺳﭙﺲ راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺻﻠﯽ در اﯾـﻦ ﺣـﻮزه ﻫـﺎ ﺑـﺎ ﻣـﺎﺗﺮﯾﺲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﻤﯽ اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪي ﺷﺪهاﻧﺪ. ﺑﻬﺒﻮد روش ﻫﺎي اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﮐﯿﻦ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐـﺎرﮔﯿﺮي ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﻫﺎي ﻧﻮﯾﻦ، ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿـﺖ آب ﺷـﺮب، اﺟـﺮاي ﭘـﺮوژه ﻫـﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﺑﺮﺧﻮرداري ﺟﻤﻌﯿﺖ و ﺟﺪاﺳﺎزي آب ﺷﺮب از ﻏﯿﺮﺷﺮب ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣـﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎي اﺻﻠﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺟﺮاي اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎي ﺣـﻮزه ﻫـﺎي رﺷـﺪ و ﺗﻬـﺎﺟﻤﯽ و ﺣـﻮزه رﻗـﺎﺑﺘﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻣﺘﯿﺎزﻫﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
پس از شناسایی عوامل محیط داخلی و خارجی شرکت آبفای و قرار دادن در ماتریس سوات و ماتریس عوامل داخلی، برحسب امتیازات به دست آمده در حوزه موقعیت استراتژی رشد و تهاجمی نزدیک به حوزه رقابتی قرار گرفت و سپس راهبردهای اصلی در ایـن حـوزه هـا بـا مـاتریس برنامه ریزی ارزیابی کمی اولویت بندی شده اند.
هدف این تحقیق با توجه بـه اهمیـت ایـن فعالیت ها و شرکت ها، درصدد بهبود وضعیت شـرکت هـای آبفـای کشـور و تمرکـز بـر اسـتان موردمطالعه با بررسی و تدوین برنامه ریزی استراتژیک است .
در این راستا، ابتدا عوامل داخلی و خارجی شرکت آب و فاضـلاب شهری (آبفای) استان آذربایجان غربی موردبررسـی قـرار گرفتـه ، سـپس آنهـا تجزیـه و تحلیـل گردیده و استراتژیهایی برای استفاده از فرصت ها و قوت ها و دوری از نکات تهدید و ضـعف تعیین و اولویت بندی شده اند، تا شرکت های آب و فاضلاب ، بویژه آبفای نمونه استان بتواند در تصمیم گیریهـای اسـتراتژیک خـود بـه صـورت منطقـی عمـل نمـوده و در نهایـت برنامـه هـا و فعالیت های عملیاتی کوتاه مدتی برای برنامه های راهبردی بلندمدت خود داشته باشد.
Strength- Opportunity (SO) در شرکت های آب و فاضلاب (مطالعه موردی شرکت آبفای آذربایجان غربی ( سومیارشی و همکاران ١ (٢٠١٨) به تجزیه و تحلیل استراتژی جامع سیسـتم انتقـال آب کشـور اندونزی با استفاده از ماتریس هـای SWOT و QSPM پرداختـه انـد.
برای تجزیه و تحلیل نکـات قـوت و ضـعف بـه عنـوان عوامل داخلی و همچنین فرصت ها و تهدیدها به عنوان عوامل بیرونی از ماتریس سوات و بـرای اولویت بندی استراتژیهای نهایی از ماتریس برنامـه ریـزی اسـتراتژیک کمـی اسـتفاده گردیـده است .