Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب های درسی دوره متوسطه دوم از نظر توجه به مولفه های پیشگیری از وابستگی به مواد انجام شد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه پژوهشی شامل همه کتاب های درسی دوره متوسطه دوم بود که در سال1397 چاپ شده است. نمونه گیری انجام نشد و همه جامعه پژوهشی بررسی شد. ابزار جمع وری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که روایی آن به وسیله متخصصان و کارشناسان مربوطه تایید شد.یافته های پژوهش نشان داد که فراوانی مولفه های رویکرد پیشگیری از وابستگی به مواد، در دوره متوسطه دوم در رشته علوم تجربی 197 مورد، در رشته علوم انسانی 173 مورد و در رشته ریاضی 165 مورد است. در پایه های دهم و یازدهم توجه کافی به مولفه های رویکرد پیشگیری از وابستگی به مواد نشده است. همچنین در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم به مولفه های «جرم و قوانین مرتبط با وابستگی به مواد»، «سابقه تاریخی مصرف موادمخدر»، «نقش استعمار در گسترش موادمخدر» هیچ اشاره ای نشده است. بر این اساس پیشنهاد می شود در کتاب های دوره متوسطه دوم (به ویژه در پایه های دهم و یازدهم) توجه بیشتری به مولفه های پیشگیری از وابستگی به مواد شود.
Machine summary:
بـا اذعـان بـه نقش آموزش در تغییر ســـوء رفتـارهـا در جهـت مثبـت و نیز با توجه به اینکه یکی از موضــوعاتی که به شــدت از ســوی ســتاد مبارزه با موادمخدر پیگیری می شــود، ضـرورت گنجاندن محتوای مناسـب در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و سوءمصرف مواد در کتاب های درســی اســت .
بررســی پژوهش های ذکر شــده و ســایر پژوهش های انجام شــده در حوزه اعتیاد، نشــان میدهد که تاکنون پژوهشــی در زمینه وضــعیت محتوای کتاب های درســی دوره متوســطه دوم در خصــوص توجه به مؤلفه های پیشــگیری از اعتیاد به موادمخدر انجام نشــده اســت .
بر این اســاس هدف پژوهش حاضــر بررســی و تحلیل کتاب های درســی دوره متوســطه دوم از نظر توجه به مؤلفه های رویکرد پیشــگیری از اعتیاد به مواد مخدر بود.
بنابراین ســوال اصــلی پژوهش حاضـر این بود که در کتاب های درسـی دوره متوسـطه دوم رشـته علوم انسانی ، علوم تجربی و ریاضــی- فیزیک به چه میزان به مؤلفه های پیشــگیری از اعتیاد به مواد مخدر توجه شده است ؟ 1.
Eisen, Zellman, Masset & Murray 2.
Faggiano, Vigna,Burkhart & Bohm 4.
در این پژوهش کتاب های درسـی دوره متوسـطه دوم از نظر توجه به مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، مورد بررســی و تحلیل محتوا قرار گرفت .
در مجموع نتایج این پژوهش حاکی از آن اســـت که در دوره متوســـطه دوم توجه متعادل و متوازنی به مؤلفه های پیشـگیری از اعتیاد به موادمخدر نشـده اسـت .
School-based programs to prevent alcohol, tobacco and other drug use.