Abstract:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی برنامه توسعه فردی(IDP) در بانک انصارمی باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده ها آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران و کارکنان بانک انصار، و همچنین صاحبنظران حوزه توسعه منابع انسانی شاغل در سازمانهای مختلف که دارای تالیفات و تجارب در زمینه ی برنامه ریزی توسعه فردی بودند، تشکیل می داد. نمونه گیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی ساده انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته های بخش کیفی از تحلیل محتوای کیفی باز و محوری استفاده شد و برای تحلیل داده های بخش کمی نیز از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. در مجموع یافته های بخش کیفی در 14 مضمون اصلی طبقه بندی شدندکه عبارتند از: استراتژی؛ نظام مندی؛ نیازهای فرد؛ شایستگی؛ اهداف؛ نیازهای سازمان؛ رهبران؛ پیامدها؛ بازخورد؛ روش ها؛ زمان بندی؛ فرهنگ؛ پیاده-سازی؛ و ارزیابی. مضامین 14 گانه استخراج شده از تحلیل داده ها، در نهایت در سه دسته ی کلی تحت عنوان مولفه های اجرایی، مولفه های حمایتی و دستاوردها تقسیم بندی شد. یافته های بخش کمی نشان داد که مولفه های مختلف مدل، از منظر کارکنان و مدیران بانک انصار، معتبر بوده و قابلیت پیاده سازی در بانک را دارند.
Machine summary:
Eisele در جمع بندي پژوهش هاي انجام شده ميتوان گفت که اولا هر سازماني در زمان پيادهسازي برنامه - ريزي توسعه فردي با برخي مشکلات و چالش ها مواجه است که اگر مورد غفلت واقع شوند، اثرات و نتايج آن را تهديد خواهد کرد، بنابراين اولين گام شناخت چالش ها و مشکلات پيش روست .
مولفه هاي اجرايي مولفه هاي حمايتي مولفه هاي دستاوردي نيازهاي سازمان استراتژي پيامدها نيازهاي فرد نظام مندي شايستگي رهبران اهداف فرهنگ روش ها پياده سازي زمان بندي ارزيابي بازخورد شکل ١: طبقات و مولفه هاي اصلي منبع : (يافته هاي نگارندگان) سوال دوم: در هر مرحله از برنامه توسعه ي فردي متناسب با شرايط بانک انصار چه ابزارهايي مورد نياز است ؟ به منظور پاسخ به اين سوال، دادههاي بدست آمده از مصاحبه نيمه ساختار يافته مورد تحليل ، تلخيص و در نهايت طبقه بندي قرار گرفت .
در همين راستا نيازها وشايستگيهاي کارکنان در بانک انصار بوسيله ي کانون ارزيابي و توسعه مورد تحليل قرار خواهد گرفت که در آن از ٥ ابزار آزمون شخصيت ، مصاحبه ، بحث گروهي، ماکت سازي، ايفاي نقش استفاده ميگردد؛ همچنين نيازهاي آموزشي آنان طي يک فرايند کاملا علمي تحت عنوان مدل ديکوم احصا و شناسايي شده است که نتايج آن در برنامه ريزي توسعه ي فردي استفاده خواهد شد، علاوه بر موارد ذکر شده، جهت کسب شناخت بيشتر از مخاطبان برنامه ي توسعه فردي، سبک يادگيري آنان بوسيله ي سياهه ي سبک يادگيري کلب مورد تحليل قرار گرفته است تا فعاليت هاي توسعه ايي تجويز شده متناسب با سبک يادگيري آنان نيز باشد.