Abstract:
برنامه درسی اسلامی« یکی از مفاهیم و عرصه های نوظهور در حوزه مطالعات برنامه درسی است که دستور کار خود را به اسلامی کردن برنامه درسی بر اساس جهان بینی توحیدی اختصاص داده است. البته تاکنون مفهوم نظری روشن و قابل دفاعی از ماهیت برنامه درسی اسلامی و حدودوثغور آن عرضه نشده است. هدف این نوشتار، ارائه ایده و طرح نظری اولیه در باب برنامه درسی اسلامی و قلمرو آن است. برای نیل به این منظور، در این پژوهش محتوای آثار مطرح شده موجود در زمینه برنامه درسی اسلامی در سه مرحله توصیف، تحلیل و نقد شده است. در مرحله اول، بعد از شناسایی تک تک آثار منتشرشده در این زمینه، منظور نویسنده از برنامه درسی اسلامی و این که نویسنده به دنبال اسلامی کردن چه بعدیا ابعادی از ابعاد معرفتی برنامه درسی بوده است، بررسی شده است. در مرحله دوم، نوع تلاش مولف –نظریه پردازی یا کاربست نظریه های متعارف غربی- در این آثار تحلیل شده است و در مرحله سوم، این آثار از حیث محتوا و کیفیت مفهوم پردازی نقد شده اند. نتایج بررسی وضعیت موجود، حاکی از وجود دو جریان اصلی نسبت به برنامه درسی اسلامی است: گرانبار کردن محتوای برنامه های درسی از ارزش های اسلامی مبتنی بر مبانی نظری دانش طراحی و تدوین برنامه درسی متعارف و موجود غربی، و برنامه درسی اسلامی به مثابه یک نظریه کلان فلسفی- ارزشی. با عنایت به ناکارآمدی، محدودنگری و غفلت از ابعاد مختلف معرفتی حوزه برنامه درسی اسلامی، پژوهش حاضر سعی دارد در قالب جریان سوم و به عنوان بدیل دو جریان قبلی، توجه صاحب نظران را به تولید دانش برنامه درسی اسلامی از طریق توسعه مباحث نظری در همه ابعاد معرفتی جلب کند. بی تردید مشارکت در گسترش دانش برنامه درسی اسلامی مستلزم روی آوردن به نظریه پردازی، به مثابه تنها شاهراه خلق دانش نو است.
Islamic Curriculum is one of the newly-emerging concepts and areas in the curriculum studies. It mainly focuses on islamization of the curriculum based on the monotheistic worldview. However, no clear and defensible theoretical framework has been offered on the nature of Islamic curriculum and its boundaries. This paper aims to present an initial idea and framework for the Islamic curriculum and its boundaries. For this purpose, the content of existing works on Islamic curriculum was described, analyzed and criticized in the three stages. In the first stage, after identifying individual related works, the author's purpose of the Islamic curriculum and his/her intended dimension(s) for islamization of the knowledge dimensions of the curriculum were analyzed. In the second stage, the nature of author's activity theorizing or applying current Western theories- were analyzed in the works. In the third stage, the works were criticized with regard to their content and conceptualization. Based on the current status, two main trends could be identified in this perspective: enriching Islamic curriculum with Islamic values, based on the theoretical framework of curricula design and development dominated in the West; and Islamic curriculum as a major philosophical-valued theory. Due to the insufficiency of these trends and their ignorance toward different knowledge dimensions of the Islamic curriculum, this study proposes a third alternative trend and seeks to call upon the specialists to consider the production of the Islamic curriculum knowledge by expanding theoretical discussions in all its related dimensions. Undoubtedly participation in the production of appropriate Islamic curriculum knowledge needs some so-called theorizing, as the only way of creating new knowledge.