Abstract:
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی قدیم و جدید در پرداختن به اصول «معرفتشناختی تربیت» منتج از «واقعگرایی سازهگرایانه» است. بدین منظور ابتدا در قالب چارچوب نظری مختار پژوهش، ویژگیهای اصول متناظر با حوزه اجتماعی (اصل ارتباط با امر موردمطالعه، تکیهبر شواهد، جامعنگری در علم، تکیهبر حقایق، فرضیه پروری، ارتباط با نیازها و مسائل) بیان شده است. سپس با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای قیاسی-مضمونی-کمی و تحلیل محتوای تطبیقی به پاسخگویی سوالات پژوهش پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از فربگی اصل تکیه بر حقایق و در مرتبه دوم از نظر فراوانی اصل ارتباط با امر مورد مطالعه در هر دو کتاب یاد شده میباشد. همچنین نتایج نشان دهنده کم توجهی در پرداختن به اصول جامعنگری در علم و فرضیه پروری در کتاب تعلیمات اجتماعی چاپ قدیم و جدید میباشد.
The aim of this study was to conduct a comparative analysis of content of the old and new versions of social education textbooks of old and new elementary 4th grade base on the education epistemological principles derived from structural realism. Therefore, initially the characteristics of the principles corresponding with social sphere (principles of associated with the study affair, relying on the evidence, wide view on science, relying on facts, hypotheses, contact with the needs and issues) were presented in within a theoretical framework. Then, the thematic, quantitative, inductive content analysis method was used for answering the research questions. The results of the study showed significance of the principle of relying on the facts and the high frequency of the principle of relevance with the subject under study in the mentioned textbooks. The results also indicated a significant lack of attention to principles of wide view in science and hypothesis making in both versions of the Social Education textbooks.