Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی وضعیت یاددهی – یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر یزد براساس مدل اشور و ویژگیهای جمعیت شناختی بوده است. نوع پژوهش کاربردی وروش آن توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395بالغ بر4196 نفر بوده است. با استفاده ازجدول کرجسی ومورگان تعداد 351نفرازمعلمان به عنوان نمونه آماری به شیوه طبقهای متناسب باحجم انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل اشوربوده است.روشهای آماری در این پژوهش آمار توصیفی شامل (میانگین، توزیع فراوانی و انحراف معیار) و آمار استنباطی شامل (آزمونT تک نمونهای، آزمونT دوگروه مستقل، آزمون F تحلیل واریانس یک راهه و آزمونهای تعقیبی مربوط) میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میانگین اقدام معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در ابعاد؛ تحلیل ویژگیهای دانشآموزان و انتخاب روشها، رسانهها و مواد آموزشی در فرآیند تدریس پایینتر از حد متوسط و در بعد میزان بکارگیری رسانهها و مواد آموزشی در فرآیند تدریس نیز در حد متوسط بوده درحالی که در ابعاد بیان هدفهای آموزشی کلاس درس و مشارکتدهی دانشآموزان و ارزشیابی آموزشی در فرآیند تدریس بالاتر از حد متوسط، بوده است. معلمان دارای سابقه خدمت بالاتر، به طورمعناداری رسانهها و مواد آموزشی را بیشتر به کار میگیرند. دبیران زن در مولفههای بیان هدفهای آموزشی، انتخاب روشها، رسانهها و موادآموزشی، بکارگیری رسانهها و مواد آموزشی، مشارکتدهی دانشآموزان و ارزشیابی آموزشی به طور معناداری عملکرد بالاتری داشتهاند.
The goal of the present study is to evaluate the teaching-learning functions of teachers in Yazd elementary schools based on Assure model and demographic characteristics.This study is conducted through applied research and the research method is descriptive-survey. The research community include all elementary school teachers in Yazd in the academic year of 2016-2017 (n=4196). Using the Krejcie and Morgan table (95% confidently), the sample population is estimated as 351 individuals that are selected through a proportional volume method. The data collection tools include a researcher-made questionnaire developed based on Assure model. The statistical methods in this research are descriptive statistics (mean, frequency distribution and standard deviation) and inferential statistics (T-test single-sample, T-test, two-group independent, F-test, one-way analysis of variance and related follow-up tests). The obtained results show that the average functions of Yazd elementary teachers in dimensions such as analysis of students’ characteristics and in choosing methods, media, teaching aids for training are lower than the average and in dimensions such as using media and teaching aids in teaching process is at the average levels. While in dimensions such as expressing the educational goals and students’ participation rate and evaluating and revising the teaching process they show above the average functions. The teachers with high service records use the media and educational materials more effectively and significantly. In addition, female teachers act significantly more effective in expressing educational goals, selecting methods, media, teaching aids for training, encouraging students’ participations and evaluating and revising the teaching process