Abstract:
ﻫﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺟﺎﻣﻌﻪ داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن و اﻗﺘﺼﺎد ﺧﻼق، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی، ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﻣﺤﺮک ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﺧﺮد وﮐﻼن ﺑﺮای اﺷﺨﺎص ﺣﻘﯿﻘﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، ﻣﻨﺎﻃﻖ و ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺎ درﯾﮏ اﻗﺘﺼﺎد ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﻧﻮآوراﻧﻪ و ﺑﺮﭘﺎﯾﻪ ی داﻧﺶ ﻧﻮﻇﻬﻮر زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ درآن ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺪاوم ﻣﺎ را ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﯽ ﮐﺸﻨﺪ. داراﯾﯽ ﻫﺎی ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد و ﺑﻪ ﻃﻮر وﯾﮋه ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی و داﻧﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ارزش اﻓﺰوده را ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮاﯾﻦ در ﭼﺎرﭼﻮب اﻗﺘﺼﺎد ﺧﻼق، ﻧﻮآوری ﯾﮏ ﻣﺤﺮک اﺻﻠﯽ در ﻣﺰاﯾﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﭘﺎﯾﺪار درازﻣﺪت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ دو ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﯽ را ﻣﻮرد ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻗﺒﻞ از ﻫﻤﻪ، ارزش ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری درﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ را ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮردی، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری در زﻣﯿﻨﻪ ی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﻣﯽ ﮔﺬارد. ﻧﮑﺘﻪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ دراﯾﻨﺠﺎ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری در ﻣﻮرد اﻓﺮاد ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری در ﻣﻮرد داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از آن ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﺮﯾﮏ آﻧﺎن ﺟﻬﺖ ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری را ﻧﯿﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﮐﻠﯽ ﮐﻪ از آﻣﻮزش ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﻟﯿﺪ ارزش اﻓﺰوده ﭘﺎﯾﺪار و رﻓﺎه، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﯾﮏ روز ﺑﻪ روز دﯾﮕﺮ، ﺑﻠﮑﻪ اﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﺻﻮرت درازﻣﺪت ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﻮع وﯾﮋه از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری، ﯾﮑﯽ از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ روش ﻫﺎ دراﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری ﮐﺎر اﺳﺖ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ درﮐﺸﻮر ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﺗﻼش ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری درازﻣﺪت در آﻣﻮزش از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﮐﻤﯽ آن ﭼﻨﺎن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﮐﯿﻔﯽ ﻧﯿﺰ آن ﭼﻨﺎن ﻣﻮﺛﺮ ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﯾﮏ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﺮای درک ارزش ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی و اﻫﻤﯿﺖ ارﺗﻘﺎ ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪت درزﻣﯿﻨﻪ آﻣﻮزش درﮐﺸﻮر اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ درﺗﻼش ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی، داراﯾﯽ ﻫﺎی ﻧﺎﻣﺸﻬﻮد، ﺧﻼﻗﯿﺖ، و ﻧﻮآوری و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری درازﻣﺪت در آﻣﻮزش ﺑﺮای ﻫﺮدو ﺟﺎﻣﻌﻪ ی آﮐﺎدﻣﯿﮏ و ﺗﺠﺎری ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
Machine summary:
یکی از بیشترین استدلالهای مطرح شدهای که تئوریهای رشد و توسعهی اقتصادی را بر پایهی سیاست های مدیریت منابع انسانی بیان میکند، نقش سرمایه فکری، دارایی نامشهود، خلاقیت و سرمایهگذاری در آموزش و پرورش را به عنوان مهم ترین ابزار سرمایه ملی مورد توجه قرار می دهد.
. 2 ارزش سرمایه فکری و مزایای رقابتی پایدار طولانی مدت مفهوم سرمایه انسانی که به صورت یک بیانیه اولیه درمکتب اقتصادی کلاسیک توسط آدام اسمیت استفاده شده است، بیان میکند "برای شخصی که برای آموزش او کار و زمان زیادی هزینه شده است باید یک سطح بالایی از مهارت را اثبات کند و قادر باشد تا با هرنوع ماشین اجرایی گران قیمت نیز مقایسه شود[3].
از آن جایی که اختلافات قابل توجهی درنرخ بازگشت افراد از آموزش است یک ارتباط مثبت قوی عموما بین دست یابی به امکانات آموزشی و میانگین درآمدها وجود دارد (پیامدها و بهرهوری)، و همچنین آموزش مادام العمر یکرویکردی درزمینه رفتار یکپارچه و جامع در سطح سیستم ها و سیاست های آموزشی نیست، بلکه این امر موجب محدودیت درانسجام و انعطاف مسیر افراد درطول آموزش مادام العمر خواهد شد، و همچنین نتایجی که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) درشاخص اصلاح سرمایهگذاری، نظارت برسیاستها و موسسات به منظورسرمایهگذاری مستقیم دراروپای شرقی یک ارزیابی همراه با جزئیات و معیارسنجشی برای تنظیم سیاستها و شرایط موسسات که محیط سرمایهگذاری مستقیم را شکل میدهند را فراهم میکند، این تحقیق درواقع به دنبال آن هست که بررسی کند که به روزرسانی آن باعث پیشرفت سازمان ها و هر جامعه ای می شود.