Abstract:
الگوی مدیریت آموزش، نظریهای جدید و همخانوادهی الگوهای پردازش اطلاعات است که بر سازماندهی اطلاعات و ساختن مفاهیم در روندی استقرایی- قیاسی به منظور توانمندتر شدن دانشآموز در یادگیری، درک بهتر روابط میان اطلاعات، پرورش مهارتهای بنیادی تفکر و ... تاکید دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تدریس علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله دانشآموزان سال ششم دوره ابتدایی است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه انجام شده است. در این تحقیق جامعه آماری 58 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم در یکی از دبستانهای دولتی ناحیه 2 شهرری است و انتخاب نمونه به صورت تمام شماری در سال تحصیلی 94-93 انجام گرفت و جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کواریانس و تی مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت دارد و مهارت حل مسئله دانشآموزان را بهبود میبخشد.
Education Management Model is a new theory sub-categorized under information processing patterns which puts emphasis on organizing information and conceptualization in the inductive- deductive process for improving the students'' learning¡ understanding the relationship between information¡ developing the basic thinking skills and etc. this study aimed to investigate the effects of teaching science to sixth graders through Education Management regarding academic achievement and problem-solving skills. The research method was quasi-experimental including pretest-posttest control group design. The sample for this study included 58 sixth grade male students studying in one of the primary schools from District 1 Rey during 2014-2015 educational years. The collected data was analyzed by independent T-test and analysis of Covariance. The results revealed positive effects of Education Management Model on students'' academic achievement as well as students'' problem-solving skills.