Abstract:
یادگیری مفهومی پویاست که به تدریج از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی تغییر مییابد. به دلیل نیاز سازمانها به سازگاری با تغییرات محیطی، مفهوم یادگیری سازمانی به طور روزافزونی رایج شده است.این نوشتار به دنبال ترسیم الگوی راهبردهای یادگیری در سازمان های اسلامی است که پس از استخراج کدها، مفاهیم و مقوله ها، از قرآن کریم و منابع معتبر حدیثی به ترسیم الگوی راهبردهای یادگیری سازمانی اسلامی پرداخته شده است. در این پژوهش از نظر هدف، از نوع پژوهش های توسعه ای-کاربردی است و با روش گرندد تئوری( داده بنیاد) تحلیل شده است. یافته های پژوهش که به صورت یک سیستم عمل می کند شامل نوزده مقوله اصلی در سه دسته راهبردهای زمینه ای ، راهبردهای اجرایی و راهبردهای رفتاری می باشد.
Machine summary:
(به نقل از سخراوی و همکاران، 1393: 68) به نظر نویسندگان، یادگیری سازمانی عبارت است از کسب دانش، ارزش، مهارت و نگرش سازمانی جهت تشخیص، تغییر و اصلاح فعالیتهای موجود در سازمان که به صورت تلاش فردی یا هماهنگی گروهی و سازمانی اتفاق میافتد و منجر به یادگیری مطلوب و پایدار میشود.
(درایتی، 1366: 4 / 126) برای طراحی راهبردی در عصر پسانوینگرایی، سازمانها نیازمند کارکنانی هستند که به اغنا رسیده و توانمند باشند که این خود ضرورت پایبندی به الزامات یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده را نشان میدهد.
امام× نهتنها رئیس اداری، قضایی و نظامی امت است، بلکه معلم و مربی مردم در امور تربیتی نیز هست؛ چنانکه امام علی× نیز در خصوص شرح وظایف حاکم اسلامی و جایگاه تعلیم و تربیت دینی در سیره ائمه اطهار^، آموزش و پرورش علمی و دینی مردم را اصلیترین حقوق مردم بر امام و حاکم اسلامی میداند و در خطبه 131 دراینباره میفرماید: خدایا، تو میدانی که آن کارها که از ما سر زد، نه برای هم چشمی بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستیم از این دنیا چیزی افزون به چنگ آوریم، بلکه میخواستیم نشانههای دین تو را، که دگرگون شده بود، بازگردانیم و بلاد (زمین) تو را اصلاح کنیم تا بندگان ستمدیدهات در امان مانند و آن حدودی که مقرر داشتهای جاری گردد.