Abstract:
شرکتهای با مشتری متمرکز، دارای ریسک تجاری بالاتری هستند زیرا زیان مشتری عمده، میتواند منجر به کاهش قابل توجه در جریان نقدی تامینکنندگان شود. از اینرو، مدیران درخواست پاداش بالاتری برای پوشش این ریسک احتمالی دارند. همچنین، تمرکز مشتری مدیران را قادر به نوعی چانهزنی بیشتر میکند که این میتواند پاداش نقدی آنها را افزایش دهد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر پاداش مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از الگوی رگرسیون خطی چندگانه بر اساس دادههای ترکیبی استفاده گردیده است. برای اندازهگیری پاداش مدیران از لگاریتم طبیعی میزان پاداش نقدی مدیران و برای تمرکز مشتری از سه شاخص نسبت فروشهای عمده (فروشهای بالای 10 درصد) به کل فروش، شاخص هرفیندال-هیرشمن و متغیر شاخص وجود یا عدم وجود مشتری عمده در شرکت استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 شرکت انتخاب شده به روش غربالگری طی بازه زمانی 1388 الی 1395 در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. شواهد تحقیق نشان داد که تمرکز مشتری بر پاداش مدیران تاثیر مثبت و معناداری دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که تمرکز بر مشتری عمده وجود دارد، میزان پاداش نقدی مدیران بالاتر است.
Machine summary:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر پاداش مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
محرک و انگیزه اصلی این تحقیق بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر پاداش مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
هدف این تحقیق بررسی اثر تمرکز بر مشتری عمده بر پاداش مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال مالی ١٣٨٨ تا ١٣٩٥ میباشد.
Investigating the effect of customer focus on tax avoidance and risk in listed companies in Tehran Stock Exchange, Master thesis, Islamic Azad University, Tehran Research Scientist Branch (In Persian).
Investigating the Effect of Customer concentration on Financial Performance of the Company, Asset Management and Financing, No. 3, pp.
Concentration on Customer and Corporate Performance, Management Accounting, No. 31, pp.
Effect of Customer Concentration on Managers Compensation of Listed Companies in Tehran Stock Exchange Zeynab Amini Fard1, Mehdi Salehi 2 Received: 2018/05/25 Accepted: 2018/09/11 Abstract Companies to centralized customer have higher business risks, because a major customer loss could result in a significant reduction in the cash flow of the suppliers.
The main purpose of this research is to investigate the effect of customer concentration on the managers' compensation in listed companies at Tehran Stock Exchange.
The research evidence showed that customer concentration has a positive and significant effect on managers' compensation.
In other words, in companies that concentration on a major customer is existed, managers' cash compensation are higher.