Abstract:
در سالیان اخیر، تکواندوی بانوان در کشور رشد چشمگیری داشته است و همین امر موجب افزایش تعداد باشگاههای ورزشی و افزایش رقابت با سایر رشته های ورزشی شده است. موفقیت در چنین فضایی به شناسایی و توجه به انتظارات مشتریان نیاز دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در تقاضای بازار باشگاههای تکواندوی بانوان بود. جامعة آماری این پژوهش همة مشتریان بالای 14 سال باشگاههای تکواندوی بانوان در شهر اهواز بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 119 نفر از ورزشکاران بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة تعدیلشدة ابعاد تقاضای بازار کیم و همکاران (2009) بود. پس از تأیید روایی توسط خبرگان (تعداد = نُه)، پایایی پرسشنامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد و غیره) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که هفت عامل امتیازهای فردی، تجهیزات باشگاه، عملکرد باشگاه، دانش مربی، رفتار مربی، آشنایی با فرهنگ کرهای و فضای باشگاه بر تقاضای بازار باشگاههای تکواندوی بانوان تأثیرگذار هستند. باشگاههای تکواندوی بانوان برای آنکه بتوانند در فضای رقابتی موجود به بقا و همچنین، افزایش سهم خود از بازار کمک کنند، لازم است عاملها و مؤلفههای شناساییشده در این پژوهش را در برنامة کار خود قرار دهند.
Machine summary:
نظر به اینکه هنوز نیز مهمترین منبع درآمدی باشگاههای تکواندو حق عضویتی است که اعضای آنها پرداخت میکنند، جذب و حفظ اعضای باشگاه همواره چالشی مشترک دربین همة باشگاههای تکواندو بهحساب میآید؛ برایناساس، شناخت بهتر از عواملی که میتوانند موجب جذب افراد بهسمت باشگاههای تکواندو و استمرار عضویت آنها شوند، یا بهعبارتدیگر، شناسایی عوامل مؤثر در تقاضای بازار تکواندو، برای باشگاههای این رشتة ورزشی اهمیتی بسیار دارد (کیم، ژانگ و کو 5 ، 2009، 159).
رحمانی و امیرتاش (2016) با بررسی دیدگاه مخاطبان و کارشناسان مدیریت ورزشی درزمینة تقاضای بازار لیگ برتر والیبال ایران دریافتند که تیم داخلی، تیم مقابل، ملاحظات اقتصادی، برنامهریزی و ترویج، بهترتیب Zhang, Lam & Connaughton Braunstein, Zhang, Trail & Gibson Byon, Zhang & Connaughton Mullin, Hardy & Sutton Kim, Zhang & Ko Chen & Lin Cianfrone, Zhang, Pitts & Byon مهمترین عوامل ایجاد تقاضا در بازار لیگ برتر والیبال هستند.
هفت عامل اصلی که بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر در تقاضای بازار تکواندوی بانوان تأیید شدند، با توجه به گویههای آنها بهصورت زیر نامگذاری شدند: 1- امتیازهای فردی (11 گویه)؛ 2- تجهیزات ورزشی باشگاه (نه گویه)؛ 3- عملکرد باشگاه (پنج گویه)؛ 4- دانش مربی (سه گویه)؛ 5- رفتار مربی (چهار گویه)؛ 6- آشنایی با فرهنگ کرهای (سه گویه)؛ 7- فضای باشگاه (هفت گویه).