Abstract:
در تمدن آشور، نقشمایه شیر بر روی نقوشبرجسته به عنوان مهمترین هنر آشوریان، بسیار جلوهگر شدهاست و شکارشیران یکی از مهمترین موضوعات نقوشبرجسته این تمدن است. ازین رو مسأله این تحقیق مطالعه نقششیر بر نقوشبرجسته آشوریان(دوره آشوربانیپال از 668-627 ق.م، دوره آشورِ جدید)، یعنی هزاره اول قبل از میلاد است. ماهیـت این پژوهش از نـوع تحقیقات تاریخـی و توصیفیتحلیلی اسـت و روش گـردآوری اطلاعـات از نــوع کتابخانهای است. این تحقیق سعی دارد با نگرشی در صحنههای شکارِ نقوشبرجسته آشوری که دارای نقشِ شیر هستند، به ماهیت و دلیل استفاده و همچنین کیفیت طرحِ نقوشبرجسته در این دوره، به عنوان هدف پژوهش، پی ببرد. در این راستا سوال پژوهش ازین قرار است: به چه علت شکار شیر نمادی از اقتدار پادشاهی آشوری و غلبه بر او نماد شکست دشمنان امپراتوری است؟ در نتیجه این پرسش باید گفت: صحنههای شکارشیر توسط پادشاهان آشوری که به فراوانی در دوره آشورنو یافت شدهاند، به عنوان نمادی از سلطنت و دفع و نابودیِ قدرت این جانور در قالب دشمن یا نیروی پلیدی و بیماریزا و همچنین تقدیم آن بصورت قربانی است که تنها توسط شخص پادشاه در قالب کاهنشاه صورت میگرفته است.
Machine summary:
مدونا لیا* فاطمه کاتب ** تاریخ دریافت : ٩٧/١/٣١ تاریخ پذیرش : ٩٧/٤/١٠ واکاوی نقش مایـه شیـر در نقـوش برجسته آشوری (مطالعه موردی نمونه های دوره آشوربانیپال دوم )*** چکیده در تمدن آشور، نقش مایه شیر بر روی نقوش برجسته به عنوان مهم ترین هنر آشوریان ، بسیار جلوه گر شده است و شکارشیران یکی از مهم ترین موضوعات نقوش برجسته این تمدن است .
این تحقیق سعی دارد با نگرشی در صحنه های شکار نقوش برجسته آشوری که دارای نقش شیر هستند، به ماهیت و دلیل استفاده و همچنین کیفیت طرح نقوش برجسته در این دوره ، به عنوان هدف پژوهش ، پی ببرد.
در این راستا سوال پژوهش ازین قرار است : به چه علت شکار شیر نمادی از اقتدار پادشاهی آشوری و غلبه بر او نماد شکست دشمنان امپراتوری است ؟ در نتیجه این پرسش باید گفت : صحنه های شکارشیر توسط پادشاهان آشوری که به فراوانی در دوره آشورنو یافت شده اند، به عنوان نمادی از سلطنت و دفع و نابودی قدرت این جانور در قالب دشمن یا نیروی پلیدی و بیماری زا و همچنین تقدیم آن بصورت قربانی است که تنها توسط شخص پادشاه در قالب کاهن شاه صورت می گرفته است .
در دوران کهن پادشاهی آشور نیز این نقش ها وجود داشته اما از بین رفته اند و نقش برجسته های دوران آشورنو، به خصوص آشورنصیرپال دوم و آشوربانیپال سرشار از صحنه های شکار شیر است .
در این نقش برجسته ها صورت جانوران با دقت بالایی تصویر شده که بتواند نزاع میان انسان (پادشاه ) و جانور(شیر) را به شکوهمندترین صحنه های هنری در بین النهرین تبدیل کند.