Abstract:
آغاز هزارهی سوم و انقلاب اطلاعات و ارتباطات، با نفی زمینههای نگرش جنسیتی از قبیل محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعهی بشری را با چالش مواجه کرده است. رابطهی مبتنی بر کامپیوتر بین آدمها روز به روز فراگیرتر میشود. کامپیوترها روز به روز از طریق شبکههای محلی و جهانی و نیز از طریق فناوری بیسیم به یکدیگر پیوند میخورند. فناوریهای کامپیوتری امکان تعامل انسان ـ ماشین را به شکلی کاملا جدید و بدیع و مهمتر از آن امکان تعامل انسان ـ انسان در فضایی مجازی را فراهم میکنند. در این پژوهش فرصتهای موجود در فضای مجازی برای تعامل اجتماعی زنان ایرانی بر اساس تعدادی از نظریههای ارتباطی و فمنیسمی مورد بررسی قرار گرفته است. روش مطالعه،توصیفی مبتنی بر پیمایش است به این معنا که تعداد 102 نفر از زنان فعال در فضای مجازی به عنوان نمونه انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه نظرات آنها جمعآوری شد. با توجه به یافتههای تحقیق مشخص میشود که فضای مجازی،فرصتهای ارتباطی و اطلاعاتی مناسبی برای زنان به وجود آورده است، فرصتهایی که در خارج از ایـــن فضا دسترسی و استفاده از آنها دشوار خواهد بود. همچنین براساس نتایج، فرصتهای ارتباطی موجود در محیطهای مختلف فضای مجازی بیشتر از فرصتهای اطلاعاتی مورد توجه و استقبال زنان قرار گرفته است.
Machine summary:
در این پژوهش فرصت های موجود در فضای مجازی برای تعامل اجتماعی زنان ایرانی بر اساس تعدادی از نظریه های ارتباطی و فمنیسمی مورد بررسی قرار گرفته است .
احمدنیا حضور در فضای مجازی را یک فرصت دیجیتال بـرای زنان می دانـد و معتقـد اســـت : دربارهی استفاده از فناوریهـای ارتباطـات و اطلاعـات گـروههای زنـان بـا بهرهگیری از امکانات این گونه فناوریها توانسته اند در زمینه های زیـر بـه موفقیـت هـایی دست یابند: - انجام تحقیق و دستیابی به اخبار و اطلاعات - بهبود مهارتها و معلومات شخصی و سازمانی - پیگیری و مشارکت در برنامه های زنان در مقیاس جهانی - انتشار اطلاعات و محصولات و مطالب تبلیغاتی - کسب شناخت در زمینه ی عوامل مؤثر بر توسعه در سطوح محلی و منطقه ای - تبادل اطلاعات و تجربیات - تنظیم و هماهنگی فعالیت ها هم در کشور و هم در خارج از کشور - مشارکت در جامعه مدنی و اجتماعات محلی - شناسایی مرتبطین جدید و گسترش شرکای توسعه - ارائه درخواست برای حمایت های مالی و فنی (همان) ٢- نقش وبلاگهای فارسی زبان در بالا رفتن آگاهی زنان پژوهش فوق پایاننامه ی کارشناسی ارشد خانم فاطمه همایونی مقدم است ، وی در سـال ١٣٨٧ نقش وبلاگهای فارسی زبان در بالا رفتن آگاهی زنان را از دید روزنامه نگـاران زن بررسی کرده است که خلاصه ای از نتایج حاصل به شرح ذیل است : با بررسی های به عمل آمده مشخص شد بین سن زنان و میزان تحصیلات آنها بـا مـدت زمانی که صرف خواندن وبلاگها می کنند رابطه ای وجود ندارد.
٢٧٥ با درجه آزادی ٣ =df و ٠٠٠٠=sig است لذا می توان با ٩٩ درصـد اطمینـان گفت بین فراوانی های مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معناداری وجـود دارد و از نظـر پاسخگویان یکی از مهمترین نیازهایی که فضای مجازی برای زنان تأمین می کند نیـاز بـه برقراری ارتباط با دیگران است .