Abstract:
تعلق خاطر به فرهنگ و عناصر درونی آن در بسیاری از جوامع از جمله اقلام مهم هویـت بخـش مـی باشند. این عامل به خصوص در عصر امروزی که انواع هجمه هـای فرهنگـی، فرهنـگ بـومی و ملـی عمده جوامع را تهید می کند می تواند بسیار مهم و موثر باشد. امروزه که تکنولوژی ها و دستگاه هـای ارتباطی مانند ماهواره و اینترنت توانسته اند، جامعه ی جهانی را به صورت دهکد ی جهانی در آوردند، شاهد هجوم انواع عناصر متضاد و متعارض فرهنگی به سوی جامعه ایرانی- اسلامی مان می باشیم کـه در وهله اول می تواند خطر بالقوه خطرناکی برای جوانان ما محسوب شود. این مقالـه کـه نتیجـه یـک پژوهش تجربی در این زمینه می باشد، به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر است . آیا جوانـان دانشـجو در هویت فرهنگی شان و تعلق خاطر به آن دچار مشکل یا بحران می باشند یا خیر؟ چه عواملی با این فرایند مرتبط اند؟ و میزان اثر گذاری هر یک از عوامل بر این تعلق خاطر چه مقدار می باشـد؟ بـدین منظور ٣٥٠ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨( در رشته ها و سالهای مختلف تحصیلی) بر اساس نمونه گیری به عنوان نمونه آمـاری انتخـاب گردیـده و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات ، روش میدانی و تکنیـک مـورد اسـتفاده تکنیـک پیمایش با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه می باشد. داده های جمع آوری شده در دو سـطح آمـار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
Machine summary:
بررسی میزان تعلق خاطر به هویت فرهنگی در بین دانشجویان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن ( نمونه مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جهرم )١ مجید رضا کریمی ٢ جلیل عزیزی ٣ کد مقاله :٩٠٠١١٧٠٢ چکیده تعلق خاطر به فرهنگ و عناصر درونی آن در بسیاری از جوامع از جمله اقلام مهم هویـت بخـش مـی باشند.
آیا جوانـان دانشـجو در هویت فرهنگی شان و تعلق خاطر به آن دچار مشکل یا بحران می باشند یا خیر؟ چه عواملی با این فرایند مرتبط اند؟ و میزان اثر گذاری هر یک از عوامل بر این تعلق خاطر چه مقدار می باشـد؟ بـدین منظور ٣٥٠ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨( در رشته ها و سالهای مختلف تحصیلی) بر اساس نمونه گیری به عنوان نمونه آمـاری انتخـاب گردیـده و مورد بررسی قرار گرفتند.
وی در توضیح نیاز به هویت معتقد اسـت هـر فـرد آدمی مایل است به اینکه هویت خاصی داشته باشد از این روی ، می کوشد که خویشـتن را دریابد و بشناسد ، در عین حال می خواهد فردی ممتاز باشد ، و برای رسـیدن بـه ایـن مرحله ، بعضا خود را به شخص یا گروهی از اشخاص نسبتا مبرز و ممتاز ، مرتبط می کند ، یا به اصطلاح ، خویشتن را با آن ها همانند می سازد تا به واسطه ی امتیـاز و تشخصـی که آن گروه ها دارند تا حدی صاحب تشخیص و امتیاز گـردد (نـوردبی و هـال ، ١٣٨٠ : .
06- Social Lone lines Theory این تئوری تصریح میکند "جدا افتادگی" یـا "تنهـایی اجتمـاعی" کـه در اثـر فقـدان مطرح شدن ، فقدان احساس تعلق به جامعه و قرارگرفتن فرد در حاشـیه ی جامعـه حاصـل شده است ، منجر به احساس بیهویتی اجتماعی نوجوانان شده و به طور ویژه ای برای آنان مشکل ساز میشود.