Abstract:
عفو در اصل به معنای صرف نظر کردن و رها کردن است. در قرآن توجه داده شده است که عفو در شمار ویژگیهای مومنان پرهیزگار است و اشاره شده است کسانی که بیشتر از خطاهای مردم میگذرند پرهیزگارترند. و از طرف دیگر رسانه میتواند تاثیر زیادی را با برنامههای تبلیغاتی خود در افزایش عفو و بخشش داشته باشد. در این راستا در این مقاله به بررسی تاثیر رسانه در افزایش عفو و بخشش پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی و پرسشنامهای میباشد. دو فرضیه در رابطه با اهداف تحقیق تدوین شده است. در رابطه با فرضیات شاخصهایی مطرح شد. و با استفاده از نرم افزارSPSS به میانگین شاخصها و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که، در فرضیه اول، در تمامی شاخصها باSIGهای به دست آمده 000/ 0 رابطه معنادار و مثبتی بین رسانه و افزایش عفو و بخشش وجود دارد. همچنین در رابطه با فرضیه دوم، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در اثر رسانه در رواج فرهنگ عفو و گذشت در بین خانوادههای قشر پایین و قشر بالا وجود دارد. در پایان نیز در راستای نتایج تحقیق پیشنهادهایی بیان شده است.
Machine summary:
(2-tailed) 382 N منبع : يافته هاي تحقيق نمودار شماره (١): بررسي تأثير رسانه در افزايش عفو و بخشش در افراد مورد مطالعه / / / / / / / / منبع : يافته هاي تحقيق همان طور که در جدول و نمودار بالا ملاحظه ميشود در بين شاخص هاي مطرح شده به ترتيب شاخص هاي تبليغات در زمينه فوايد عفو و بخشش در زمينه کاهش کينه و عصبانيت با ميانگين ٣/٩٩، نهادينه کردن فضيلت هاي اخلاقي با ميانگين ٣/٩٨، ترويج آموزههاي ديني و انساني در زمينه عفو و ٤١ بخشش با ميانگين ٣/٩٥، برانگيخته شدن احساسات و عواطف با ميانگين ٣/٩٣، تبليغات در زمينه فوايد عفو و بخشش در زمينه آرامش فردي با ميانگين ٣/٩٠، تبليغات در زمينه فوايد عفو و بخشش از لحاظ معنوي و اجتماعي با ميانگين ٣/٨٨، تبليغات در زمينه فوايد عفو و بخشش از لحاظ جسماني و رواني با ميانگين ٣/٦٦، تبليغات در زمينه فوايد عفو و بخشش در زمينه کاهش افسردگي با ميانگين ٣/٤٠ به ترتيب بالاترين و پايين ترين رتبه را به خود اختصاص دادهاند.
همچنين همان طور که در جدول بالا ملاحظه ميشود بر اساس آزمون همبستگي اسپيرمن ، نتايج نشان ميدهد که در تمامي شاخص ها با SIG هاي به دست آمده ٠/٠٠٠ رابطه معنادار و مثبتي بين رسانه و افزايش عفو و بخشش وجود دارد.
همچنين همان طور که در جدول بالا ملاحظه ميشود بر اساس آزمون همبستگي اسپيرمن ، نتايج نشان ميدهد که در تمامي شاخص ها با SIG هاي به دست آمده ٠/٠٠٠ رابطه معنادار و مثبتي بين رسانه و افزايش عفو و بخشش وجود دارد.