Abstract:
درک روشنتر از عناصر شکلدهنده خلاقیت و رابطه آنها با یکدیگر به والدین، مربیان و مدیران یاری میدهد تا هرچه بیشتر تفکر خلاق را رشد دهند و از موانع آن پیشگیری کنند. الگوهای موجود از خلاقیت مدعی تبیین خلاقیت هستند؛ بااینحال، در معرفی برخی مولفهها یا زیرعنصرها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر اختلاف دارند. هدف از این تحقیق معرفی و مقایسه الگوهای خلاقیت است که توسط آمابیل و اربن ارائه شده و همراه بررسی خلاقیت در اسلام و برداشت الگوی پیشنهادی از منابع اسلامی است. این مقاله با جمعآوری اطلاعات به روش توصیفیـتحلیلی و دلفی به این نتیجه میرسد که هر سه الگو با اختلافهایی در جزئیات، دستکم بر پایه اطلاعات عمومی و تخصصی، تجربه، تفکر و انگیزش اتفاق دارند. الگوی برداشتشده از منابع اسلامی علاوهبر این موارد، تسهیل بستر شخصیتی و محیطی مبتنیبر ایمان و روحیه تلاش را در پدیدآیی و رشد خلاقیت موثر میداند.
Machine summary:
مایر بعد از تحلیل تعریفهای موجود دربارۀ خلاقیت به دو مشخصۀ Creativity Torrance , Ellis Paul - Amabile Teresa Stein تکرارشونده یعنی «نو و تازهبودن 1 » و «اهمیت و سودمندی» 2 در این تحقیقات رسید (استرنبرگ، 1999: ص450).
از روش تحليل محتوا براي بررسي، توصيف، دستهبندي، Novelty, Novel, New, Original Usfulness, Valuable, Appropriate, Adaptive Torrance Tests of Creative Thinking مقايسه، و تجزيه و تحليل مفاهيم محتواي آشکار پيامهاي موجود در متون ديني مرتبط با خلاقیت استفاده شده است (شريعتمداري، 1388: ص 77) از این روش بهعنوان توصیفیـتحلیلی نیز یاد میشود که در آن اطلاعات لازم دربارة موضوعات و ريزموضوعات پژوهش ازطريق مطالعه و بررسي کتابها، مقالات، پاياننامهها و ساير آثار مکتوب و نيز تأمل و کنکاش در دادههاي گردآمده و انجام برخي عمليات پژوهشي ازقبيل شرح، تفسير، تحليل و ارائة الگو انجام میپذیرد (قراملکي، 1383: ص 34).
میانگین نمرات تمامي کارشناسان بالاتر از 3 بوده و میانگین کل نیز برابر با 65/3 انحراف استاندارد برای این دادهها 373/0 بهدست آمده است؛ بنابراین، ازنظر کارشناسان خبرۀ دین و روانشناسی، مؤلفههای نظری خلاقیت اسلامی در حد «زیاد» و «خیلی زیاد» با آموزههای دینی مطابقت دارد؛ بهعبارت دیگر، نتایج این پیمایش به شیوة دلفی (اظهارنظر افراد خبره) نشان میدهد که 91 درصد مؤلفهها مورد تأیید خبرگان دین و روانشناسی قرار گرفته است.
Urban Csikszentmihalyi Karlyn Adams Thomas B.
برخی با نگاه محدود تفکر خلاق را همان تفکر واگرا دانستهاند اما درحقیقت، این نوع تفکر مهارتی در کنار دیگر مهارتهای خلاقیت است که میتواند تولید نو و خلاقانه را به دنبال داشته باشد (اربن، 2011).
de/imperia/md/content/de/unihannover/phil/klaus_urban/ Ward, Thomas B.