Abstract:
تربیت سیاسی در نظام سیاسی برخاسته از دین، متشکل از مبانی، اصول و اهداف است که متون دینی در تدوین آن نقش اساسی دارند. اهداف تربیت سیاسی با رویکرد اسلامی را از زوایای گوناگون میتوان بررسی کرد. بررسی تربیت سیاسی با توجه به مراحل سنی افراد، کاربردیتر است. در این چارچوب تربیت سیاسی به عنوان فرایندی از امور غیرسیاسی آغاز میشود و سپس به مراحل بسیطتری از این امور میانجامد و سرانجام با پختگی سنی فرد، تربیت سیاسی نیز به طور مستقیم سیاسی میشود و مراحل عمیقتر آن تدوین میگردد. تربیت سیاسی در زمان کودکی به طور مستقیم سیاسی نیست. در دوره نوجوانی، فعالیتهای سیاسی بسیط و آشناسازی با سیاست کانون توجه قرار میگیرد. در آغاز دوره جوانی فرد به عنوان شهروند وارد حوزه سیاسی میشود و در سیاست مشارکت میکند. در دوره بزرگسالی، فرد از رابطهای دوسویه و متقابل میان خود و دولت برخوردار میشود و میکوشد در این تبادل فکر و عمل، سیاست به مطلوبیتهای واقعی خود نزدیک و نزدیکتر گردد. در این مقاله، در ویژگیهای سنی عمدتا از منابعی با روشهای تجربی تدوین گشته و در تعیین اهداف سیاسی مربوط به یک مقطع سنی، از منابع دینی استفاده شده است.
Machine summary:
در این میان ارزشهایی نیز هستند که به طور مشخص باید در آموزش و تربیت کودکان کانون توجه قرار گیرند و البته محدود به اهداف سیاسی نیستند؛ چنانکه بریده از آن نیز نمیباشند.
افزون بر بازی، نرمافزارها و فیلمهای کودکانه که با توجه به رویدادهای تاریخی بازسازی شدهاند و یا ارزشهای سیاسی مطلوب در آنها با هنر درآمیخته است نیز نقش مهمی در تربیت سیاسی کودکان دارند؛ بهویژه آنکه دین اسلام و تاریخ تشیع سرمایههای فراوانی نیز در این زمینه دارد؛ جنگ بدر، فتح خیبر، فتح مکه، جنگ احزاب، حادثه عاشورا و بسیاری دیگر از وقایع تاریخی اسلام، قهرمانهایی راستین در درون خود دارند که هم حاوی ابعاد حماسیاند و هم ارزشهای بنیادین سیاسی در درون آنها قرار گرفته است؛ اما مهم آن است که این داستانهای تاریخی به سبک کودکانه بازسازی شوند و در قالب فیلمهای کودکانه روایت گردند.
آموختن این مطلب به کودکان که بسیاری از کارهای سیاسی به صورت جمعی امکانپذیرند و اینکه برای رسیدن به هدفی سیاسی باید با دیگران ارتباط برقرار کرد و همکاری نمود، یکی از محورهای مهم در مدیریت ارتباط کودک با جامعه است؛ 2.
این فرایند باید به گونهای صحیح مدیریت شود تا کودکان بتوانند هنجارهای مهم در حوزه سیاست را دریابند؛ زیرا اخلاق کودک در دوره دبستان مبتنی بر قرارداد است و او در ارتباط با این قواعد و قانونهای اخلاقی، مطلقاندیش است؛ یعنی آنچه را به عنوان قانون اخلاقی بپذیرد، همیشه صادق و لازمالاجرا میداند و به شرایط و انگیزههای رفتار کاری ندارد (کاظمی، 1377، ص42).