Abstract:
اندیشه سیاسی «پدر لیبرالیسم» زمینه های نظری لازم جهت شکل گیری بحثهای جدی پیرامون مفاهیمی چون قانون طبیعی و حقوق مبتنی برآن ، تفکیک قوا، سلطنت مشروطه و ... را در قرن 18 م فراهم آورد و آموزههای او به بستر رشد جنبشهای دموکراتیک و لیبرال عصرهای بعد بدل شد. از این رو تحقیق حاضر در صدد بررسی شاخص های دموکراسی در اندیشه سیاسی جان لاک است .
در این مطالعه از روش گردآوری داده های کیفی استفاده می شود و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها نیز به صورت توصیفی- تحلیلی خواهد بود.
Machine summary:
تبيين شاخص هاي دموکراسي از منظر جان لاک شيوا جلال پور٢- شهره جلال پور- سيد مجيد موسوي 4 3 چکيده انديشه سياسي «پدر ليبراليسم » زمينه هاي نظري لازم جهت شکل گيري بحث هاي جدي پيرامون مفاهيمي چون قانون طبيعي و حقوق مبتني برآن ، تفکيک قوا، سلطنت مشروطه و ...
»همانگونه که جان لاک مي گويد:« هر جا که قانون وجود نداشه باشد،آزادي نيز وجود نخواهد داشت »(اندرو هي وود،٠٩١٩: ١٩) ليبراليسم را مي توان تقلاي دروني عليه قدرت دولت در نظر گرفت که براي حفاظت از آزادي و حوزه خصوصي ، مجموعه اي از متدها را جهت کنترل قدرت حکومت فراهم آورده است .
تاکيد لاک بر عنصر خرد تنها به اين حوزه محدود نميشود، او معتقد است « خودشناسي، به همان درجه از اهميت است که استماع کلمه جلاله خداوند يا خدا آگاهي » (محمد توحيد فام ،٣٠٩١١ ٢٩) ٣) جان لاک و ترسيم وضع طبيعي لاک معتقد است وضع طبيعي عبارتست از: «اجتماع مردمي که مطابق عقل و بدون مافوق مشترک در روي زمين که حق حاکميت بر آنها داشته باشند زندگي کنند» (عبدالرحمن عالم ، ٣٠٩١١ ٢١٩) بنابراين وضع طبيعي لاک، عرصه حکومت عقل است .
» بنابراين اگرچه وضع طبيعي را،وضعي تلقي ميکرد که آزادي فرد در هسته مرکزي آن قرار مي گرفت ، اما معتقد است اين آزادي جواز بي بند و باري نيست (جان لاک:٠٩١١ :١٩).
(جان لاک:٠٩١١ :٦٩)او منشا مالکيت خصوصي را «کار» مي داند و چنين استدلال مي کند که انسان قبل از هر چيز بطور طبيعي مالک به حق «شخص خودش » يعني وجود فيزيکي خود،و از اين طريق مالک کار خود است .