Abstract:
این پژوهش به بررسی رابطه بین هویت ملی و هویت قومی دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخته است.روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد که با شیوهی نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بر روی 376 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSSاستفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم و معنیداری بین میزان هویت ملی و هویت قومی دانشجویان وجود دارد. همچنین بنابر یافتههای تحقیق بین میزان هویت ملی و قومی با متغیرهای زمینهای جنس، مقطع تحصیلی و بین میزان هویت ملی و قومی با رشته تحصیلی ارتباط معنیداری وجود دارد، اما با متغیرهای سن، قومیت، وضعیت تاهل و میزان هویت قومی با جنس و رشته تحصیلی ارتباط معنیداری وجود ندارد.
Machine summary:
فرضیه شماره پنجم : بهنظر می رسد میانگین هویت ملی دانشجویان بر حسب وضعیت تأهل آن ها دارای تفاوت معنیداری وجود دارد.
بر طبق اطلاعات بهدست آمده از شماره ١٠، برای دو متغیر مورد بحث مقطع تحصیلی و هویت ملی ، با توجه به سطح معنیداری آزمون F (٠/٠٠٩) که کوچکتر از٠/٠٥ میباشد، میانگین هویت ملی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی دارای تفاوت معنیداری میباشد.
فرضیه شماره هفتم : بهنظر می رسد بین میانگین هویت ملی دانشجویان با رشته تحصیلی آن ها دارای تفاوت معنیداری است .
با توجه به اطلاعات بهدست آمده از از خروجی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای دو متغیر رشته تحصیلی تحصیلی و هویت ملی ، مقدار سطح معنیداری آزمون F (٠/٠٠٠) کوچکتر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین بین میانگین هویت ملی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی دارای تفاوت معنیداری میباشد و فرضیه مورد بحث تأیید میشود.
بر طبق اطلاعات بهدست آمده از جدول شماره ١٦، برای دو متغیر مورد بحث هویت قومی و مقطع تحصیلی ، با توجه به سطح معنیداری آزمون F (٠/٠٨١) که بزرگتر از٠/٠٥ میباشد، میانگین هویت قومی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی دارای تفاوت معنی - داری نمیباشد.
با توجه به اطلاعات بهدست آمده از از خروجی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای دو متغیر هویت قومی و رشته تحصیلی تحصیلی ، مقدار سطح معنیداری آزمون F (٠/٠٢٤) کوچکتر از ٠/٠٥ میباشد، بنابراین بین میانگین هویت قومی دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی دارای تفاوت معنیداری میباشد و فرضیه مورد بحث تأیید میشود.